جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

۲۴ مهر ۱۳۸۶ ــ ۱۶ اکتبر ــ تاریخچه شنیدنی نامگذاری «ویتنام»


«چائو ته او» ژنرال یاغی چین با واحد مسلح خود برای این که مجبور نشود به روی سربازان چینی مامور دستگیری اش تیغ بکشد راه جنوب را در پیش گرفت و در نیمه اکتبر سال ۲۰۸ پیش از میلاد از رود سرخ گذشت و در جنوب آن مستقر شد و نام این سرزمین را «نام ویت» گذارد و در آنجا دولتی به ریاست خود تاسیس کرد.
دولت چین از تعقیب این ژنرال و جانشینان او دست نکشید و این کار به صورت یک برنامه دائمی این دولت در آمد و پس از ۳۲۸ سال بالاخره موفق شد تمامی ویتنام را تصرف کند.
دولت چین، نخست نام «نام ویت» را به «جیائم چی» و سپس «جیائو چان» تغییر داد و این کشور به صورت یک ایالت چین در آمد. دولت چین سپس هزاران کشاورز و صنعتگر چینی را به این منطقه کوچ داد که پس از گذشت ۱۹ قرن هنوز خودرا چینیان ویتنامی معرفی می کنند و زبان چینی را از یاد نبرده اند و گروهی از آنان اینک در محله چولان شهر هوشی مین (سایگون سابق) زندگی می کنند.
چینیان ساکن ویتنام بعدا این سرزمین را «آنام» یعنی «جنوب آرام» نامیدند. پس از افتادن حکومت به دست غیر چینیان، نام این کشور به همان اسمی که ژنرال «چائو ته او» داده بود باز گردانده شد، منتها با توجه به دستور زبان بومی: «ویت نام».
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید