جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

جادوی بانو


چیزی که نمی‌توان در خانه از آن فرار کرد، ایجاد لک‌های مختلف روی سطوح مختلف است.
مخصوصا اگر در خانه یک کودک نو پا و کنجکاو داشته باشید باید در هر روز منتظر ریخته شدن چیزی روی اثاثیه منزلتان باشید.
شاید نشود بسیاری از لک‌ها را پاک کرد اما بعضی از آنها را می‌توانید با دستور‌العمل‌های زیر پاک کنید.
- اگر روی‌ فرش‌ موم‌ ریخت‌ آن‌ را با کارد تیزی‌ بردارید و سپس‌ کاغذ کاهی‌ روی‌ محل‌ گذاشته‌ و اتو کنید.
- لکه‌ جوهر را می‌توان‌ با جوهر نمک‌ یا آب‌ لیمو پاک‌ کنید. اگر جوهر روی‌ چرم‌ ریخته‌ شد در محل‌ لکه‌ کمی‌ بیکینگ‌ پودر بپاشید که‌ جوهر را به‌خود بگیرد.
- اگر روی‌ پیراهن‌ و لباس‌ شما لکه‌های‌ جوهر افتاده‌ است‌، گوجه‌فرنگی‌ را به‌ آن‌ بمالید، خیلی‌سریع‌ لکه‌های‌ جوهر محو خواهد شد.
- برای‌ اینکه کمربند یا کیف‌ سیاهی‌که‌ از ورنی‌ ساخته‌ شده‌ است‌ جلا دهید پیازی‌ را که‌ دو قسمت‌ شده‌ است‌ به‌ آن‌بمالید.
- اگر چند ریزه‌ برگ‌ ترشک‌ را در شیشه‌ای‌ که‌ روغن‌ در آن‌ بوده‌ بیندازید و کمی‌ آب‌ به‌ آن‌ اضافه‌ کنید و حرکت‌دهید و بعد بشویید به‌ خوبی‌ آن‌ را پاک‌ می‌کند.
- برگ‌ ترشک‌ را اگر به‌ ظروف‌ فلزی‌و نقره‌ آلات‌ بمالید آنها را پاک‌ می‌کند و براق‌ و با جلا می‌سازد.
- اگر می‌خواهید اشیای‌ مسی‌ شما زنگ‌ نزنند قلم‌ مو را در آب‌ پیاز فروکنید و آن‌ را روی‌ ظروف‌ مسی‌ بمالید.
- اگر لکه‌چربی‌ را که‌ تازه‌ روی‌ پارچه‌ پشمی‌ ریخته‌ شده‌ زود رفع‌ کنید کارتان‌ آسان‌ خواهد بود. البته‌ چربی ‌تازه‌ را به‌ شرط آنکه‌ مواد رنگی‌ مثل‌زردچوبه‌ یا رب‌ گوجه‌فرنگی‌ ‌نداشته‌ باشد با مقداری‌ نمک‌ نرم‌ یا پودر گچ‌ سفید پاک‌ کنید چون‌ هر دو ذرات‌ چربی‌ را جذب‌ می‌کند و بعد نمک‌ها یا گچ‌ها را با برس‌ پاک‌ کنید.
- اگر ته‌ قوری‌ یا کتری‌ شما جرم ‌(آهک‌) بسته‌ شده‌ است‌ آن‌ را با محلول‌یک‌ چهارم‌ آب‌ و سه‌ چهارم‌ سرکه‌ پر کنید و آن‌ را مدت‌ ۱۲ساعت‌ در گوشه‌ای‌ بگذارید. سرکه‌ به ‌تدریج‌ آهک‌ را حل‌ خواهد کرد، بعد با سیم‌ ظرفشویی‌ آن‌ را پاک‌ کنید. اگر جرم‌ ایجاد شده‌ در قوری‌ یا کتری‌ یا سماور قدیمی‌ ضخیم‌ بود این‌ کار را تا سه‌ چهار بار تکرار کنید.
- اگر می‌خواهید اجاق‌ گاز خود را تمیز و شفاف‌ کنید کافی‌ است‌ پس‌ از اتمام‌ کار با اجاق‌ همه‌ قسمت‌های‌ داخل‌ و سطح‌ روی‌ اجاق‌ را با پنبه ‌آغشته‌ به‌ آمونیاک‌ مرطوب‌ کنید و شب‌تا صبح‌ آن‌ را به‌ همان‌ حال‌ بگذارید. صبح‌ فردا پارچه‌ تمیزی‌ را با نمک‌ و آمونیاک‌ آغشته‌ کنید و تمام‌ قسمت‌ها را پاک‌ کنید و با یک‌ کهنه‌ خشک‌، همه‌جا را خشک‌ کنید. اجاق‌گاز شما شفاف‌خواهد شد و برای‌ تمیزی‌ حفاظ‌های‌ روی‌ شعله‌ نیز از محلول‌ وایتکس ‌استفاده‌ کنید.
- برای‌ پاک‌ کردن‌ و زدودن ‌مواد غذایی‌ و لکه‌ها از داخل‌ یخچال‌مقداری‌ جوش‌شیرین‌، آب‌ و چند قطره ‌صابون‌ مایع‌ را با هم‌ آغشته‌ و مخلوط می‌کنیم‌ و ابر یا پارچه‌ را در آن‌ فرو برده‌ و یخچال‌ را به‌ وسیله‌ آن‌ تمیز می‌نماییم‌.
- اگر غذا در قابلمه‌ و یا ماهیتابه ‌سوخت‌ به‌ جای‌ استفاده‌ از قاشق ‌مقداری‌ جوش‌شیرین‌ را با آب‌ مخلوط کنید و درون‌ ظروف‌ سوخته‌ بریزید و بعد از چند ساعت‌ ظرف‌ را به‌ راحتی‌بشویید.
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید