پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

عید سعید فطرمبارک


عید سعید فطرمبارک
مسلمانان روزه دار که ماه رمضان را به روزه داری به پا داشته و از خوردن و آشامیدن و بسیاری از کارهای مباح دیگر امتناع ورزیده اند، اکنون پس از گذشت ماه رمضان در نخستین روز ماه شوال اجر و پاداش خود را از خداوند می ‌طلبند، اجر و پاداشی که خود خداوند به آنان وعده داده است. امیرالمومنین، حضرت علی (علیه السلام) در یکی از اعیاد فطر خطبه ای خوانده‌ اند و در آن مومنان را بشارت و مبطلان را بیم داده ‌اند که:
ای مردم! این روز شما روزی است که نیکوکاران در آن پاداش می ‌گیرند و زیانکاران و تبهکاران در آن مایوس و ناامید می ‌گردند و این شباهتی زیاد به روز قیامتتان دارد، پس با خارج شدن از منازل و رهسپار جایگاه نماز عید شدن، به یاد آورید خروجتان از قبرها و رفتنتان را به سوی پروردگار، و با ایستادن در جایگاه نماز به یاد آورید ایستادن در برابر پروردگارتان را و با بازگشت ‌به سوی منازل خود، متذکر شوید بازگشتتان را به سوی منازلتان در بهشت‌ برین. ای بندگان خدا! کمترین چیزی که به زنان و مردان روزه ‌دار داده می‌شود این است که فرشته ‌ای در آخرین روز ماه رمضان به آنان ندا می دهد و می گوید: «هان! بشارتتان باد، ای بندگان خدا که گناهان گذشته‌ تان آمرزیده شد، پس به فکر آینده خویش باشید که چگونه بقیه ایام را بگذرانید.»
عارف وارسته، حاج میرزا جواد ملکی تبریزی درباره عید فطر آورده است: «عید فطر روزی است که خداوند آن را از میان دیگر روزها بر گزیده و ویژه هدیه بخشیدن و جایزه دادن به بندگان خویش ساخته و آنان را اجازه داده است تا در این روز نزد حضرت او گرد آیند و بر خوان کرم او بنشینند و ادب بندگی بجای آورند، چشم امید به درگاه او دوزند و از خطاهای خویش پوزش خواهند، نیازهای خویش به نزد او آورند و آرزوهای خویش از او خواهند و نیز آنان را وعده و مژده داده است که هر نیازی به او آورند، برآورده و بیش از آنچه انتظار دارند به آنان ببخشند و از مهربانی و بنده‌ نوازی، بخشایش و کارسازی، آن قدر در حق آنان روا دارد که گمان نیز نمی‌برند.»
روز اول ماه شوال را بدین سبب عید فطر خوانده ‌اند که در این روز، امر امساک و صوم از خوردن و آشامیدن برداشته شده و رخصت داده شد که مومنان در روز افطار کنند و روزه خود را بشکنند. ابتدای خوردن و آشامیدن را افطار می ‌نامند و از این روست که پس از اتمام روز و هنگامی که مغرب شرعی در روزهای ماه رمضان، شروع می‌شود، انسان افطار می کند یعنی اجازه خوردن پس از امساک از خوردن به او داده می ‌شود.
منبع : روزنامه رسالت


همچنین مشاهده کنید