پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

۱۸ مهر ۱۳۸۶ ــ ۱۰ اکتبر ــ اندرز تاریخی و همیشه تازه هو شی مین در روزی که استعمار فرانسه بر ویتنام پایان یافت


۱۸ مهر ۱۳۸۶ ــ ۱۰ اکتبر ــ اندرز تاریخی و همیشه تازه هو شی مین در روزی که استعمار فرانسه بر ویتنام پایان یافت
دهم اکتبر سال ۱۹۵۴«هوشی مین» رهبر جبهه واحد استقلال طلبان، ملی گرایان و کمونیستهای ویتنام همزمان با پایین کشیده شدن پرچم فرانسه پس از ۷۰سال در شهر هانوی، بدون کوچکترین تشریفاتی و این که اجازه دهد از او استقبال شود وارد این شهر شد و ضمن نطقی از مردم خواست که ضمن ادامه مبارزه، سازندگی را هم فراموش نکنند و تنها تولیدات ویتنام است که می تواند پشتوانه مبارزات باشد. وی گفت که دولتهای بزرگ به منظور حفظ برتری خود نمی خواهند کشورهای دیگر از نظر اقتصاد داخلی خودکفا و نیز دارای سلاحهای پیشرفته باشند و ویتنامی ها باید این دو نکته را از نظر دور ندارند. کشور خودکفا در امور اقتصادی و دفاع برای خود یک قدرت است و کسی در صدد در آویختن با یک قدرت بر نمی اید و بر این دو مورد باید ابزار های بالا بردن سطح آگاهی ها را اضافه کنیم که عبارتند از نشر کتاب، رسانه ها و مدارس که گردانندگان این سه ابزار گرانبها، آموزگاران جامعه بشمار می آیند که باید تشویق شوند، دلگرم باشند و رعایت احوال آنان لازم است. انسان آگاه را نمی توان اسثتمار کرد و تحت ستم قرارداد و به او زور گفت.
احتمالا همین اظهارات هوشی مین، ژنرال آیزنهاور رئیس جمهوری وقت امریکا را برانگیخت که به دولت ویتنام جنوبی کمک برساند و نخستین کمک نقدی آمریکا ۲۲ اکتبر سال ۱۹۵۴ (ده روز بعد) به دولت سایگون (ویتنام جنوبی) داده شد و متعاقب آن کمک نظامی و اعزام مستشار و سرانجام، جنگ، جنگی که آمریکا همانند فرانسه در آن موفق نبود و ....
ویتنام امروز، در پرتو همین اندرزها به یک کشور نیرومند از لحاظ حاکمیت ملی و اقتصاد تبدیل شده است و بازارهای آمریکا و اروپا پر از پوشاک ویتنامی است که اخیرا عنوان بهترین تولید کننده پوشاک صادراتی در جهان را به دست آورده است. بهترین پوشاک در فروشگاههای آمریکا ساخت ویتنام است.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید