پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

درمان آلرژی با تغذیه مناسب


درمان آلرژی با تغذیه مناسب
آلرژی عبارت است از یك سری واكنش های بدن به موادی كه سیستم ایمنی آنها را مضر و بیماری زا شناخته و در جهت دفع آنها فعال می شود. ترشح آنتی بادی هایی موسوم به ایمنوگلوبدلین جهت مقابله با این عوامل خارجی باعث آزاد شدن ماده ای به نام هیستامین در اطراف سلول های بدن شده كه در این حالت حساسیت به وجود می آید. واكنش های آلرژیك یا حساسیتی ممكن است شامل خارش بینی و گلو، تهوع، استفراغ، اسهال، التهابات پوستی، تب بالا، كهیر، تنگی نفس، فشار خون، ضعف غیرطبیعی، یبوست و بیش فعالی باشند. اگر واكنش حساسیتی به طور شدید بروز كند شوك آنافیلاكتیك نامیده می شود. در این حالت حنجره گرفتار شده و التهاب بافت اطراف آن ممكن است باعث انسداد راه هوایی شود كه اگر به سرعت درمان نگردد حتی ممكن است منجر به مرگ بیمار شود. درمان این بیماری با تزریق آدرنالین در رقت های تعریف شده صورت می گیرد كه با توجه به عوارض بسیار خطرناك قلبی و تنفسی این دارو تزریق آن بایستی توسط پزشك صورت گیرد.
آلرژن ها به موادی گفته می شود كه ایجاد حساسیت می كنند. اینها موادی هستند كه به راحتی می توانند به اشكال مختلف و از راه های گوناگون وارد بدن شوند. به عنوان مثال به شكل گرده یا غبار از راه بینی، به صورت غذا از دستگاه گوارش، به صورت داروهای مختلف از راه تزریق یا خوراكی، به فرم مواد آرایشی و بهداشتی از راه پوست و بالاخره به صورت سمومی محرك كه توسط نیش حشرات وارد بدن می شوند.
نقش عوامل ژنتیكی در بروز حساسیت ثابت شده است. همچنین استرس های شدید و ناگهانی نیز باعث بروز حساسیت می شود. طیف وسیعی از مواد شیمیایی در محیط اطراف ممكن است سبب این بیماری گردد. گروهی از مواد غذایی آلرژی زا كه به طور عموم سبب حساسیت می شود را در ذیل نام می بریم و ذكر این نكته ضروری است كه افراد مبتلا به این بیماری بهتر است در مصرف این گروه های غذایی با احتیاط عمل كنند: شیر گاو، لوبیا، باقلا، تخم مرغ، گندم و صدف های خوراكی.
مصرف بیش از حد پروتئین در رژیم غذایی ممكن است سبب تحریك بیشتر سیستم ایمنی شده و علائم حساسیت را افزایش دهد. تغییر مواد غذایی و عادات غذایی به صورت دوره ای معمولاً سبب كاهش آلرژی های غذایی می شود.
یكی از روش های تشخیص مواد حساسیت زا انجام آزمایشات خونی و نمونه برداری های پوستی است. در كهیرهای مزمن بایستی عملكرد غده تیروئید مورد بررسی قرار گرفته و در خصوص عدم وجود آنتی بادی های ضدتیروئیدی اطمینان حاصل شود. چرا كه در غیر این صورت ممكن است نیاز به جایگزین های هورمونی باشد. در حالات شدید آلرژی برای جلوگیری از حملات شدید حساسیتی از داروهای آنتی هیستامین استفاده می شود كه البته داروهای مذكور ممكن است سبب خواب آلودگی شده و در درازمدت سبب افسردگی گردد. به یاد داشته باشید كه ویتامین C یك آنتی هیستامین طبیعی است.
●مواد مفید برای پیشگیری و درمان این بیماری عبارتند از:
▪ ویتامین C: به میزان ۱۰۰۰-۲۵۰ میلی گرم در روز كه باعث جلوگیری از ترشح هیستامین توسط گلبول های سفید شده و سبب كاهش علائم بیماری می گردد.
▪ بیوفلاونوئید: كه همانند ویتامین C عمل می كند.
● مواد غذایی مفید برای پیشگیری، كاهش علائم و درمان آلرژی
میوه های تازه، مركبات، سبزیجات تازه، آجیل خام، گوشت كم چرب، ماست كم چرب، حبوبات، برنج با سبوس، ذرت، گندم، لوبیا، باقلا، آب هویج، چغندر، كرفس، خیار، زنجبیل، پیاز، سیر، فلفل سیاه و قرمز باعث ترشح آنتی بادی به نام IgA از دستگاه گوارش می شوند. این آنتی بادی با پوشاندن مواد غذایی آلرژی زا از طریق احاطه اطرافشان باعث جلوگیری از بروز واكنش حساسیتی می شوند.
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید