جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

سالم بخورید!


سالم بخورید!
سعی کنید از خوردن غذاهایی که برایتان مشکل ایجاد میکند دوری کرده و سالم غذا بخورید.
شاید از دستورات یک رژیم خوب تبعیت کنید اما شناخت نسبت به ماهیت غذاهایی که میخورید یا به کودکان خود میدهید اهمیت خاصی دارد. در این مطلب به مواردی که اغلب مردم بصورت اشتباه یا ناآگاهی آنرا انجام میدهند و در نتیجه دچار مشکل بدی تغذیه میشوند میپردازیم.
۱) صبحانه را فراموش نکنید
صبحانه بخورید تا برای انجام فعالیتهای روزانه انرژی داشته باشید. اکثر مردم به اشتباه فکر میکنند که اگر صبحانه نخورند لاغر میشوند اما مطالعات نشان میدهد که این افراد در کنترل وزن خود مشکل دارند و معمولا با خوردن وعده های دیگر غذایی چاق میشوند. خوردن صبحانه متابولیسم بدن شما را در اول روز راه می اندازد و بدن شما را با منبع سوخت خود برای فعالیت روزانه پر میکند.
۲) برنامه غذایی داشته باشید
اگر از سر کار، خسته برگردید و گشنه تان باشد و در همان حال یخچال هم خالی، چکار میکنید؟ خوب یا دستور غذا از بیرون میدهید و یا بیرون غذا میخورید. سعی کنید با خرید هفتگی نسبت به تهیه وسایل اولیه غذاهای مصرفی خود اقدام کنید و در خانه غذا بخورید که سالمتر است. تازه، در وقت و پولتان هم صرفه جویی میشود.
۳ ) پرهیز از شیرینی
از خوردن شیرینی و مخصوصا muffin یا همان کیک یزدی بزرگ شده خودمان! همراه با قهوه برای صبحانه اجتناب کنید. این شیرینیها حاوی ۴۰۰ کالری انرژی هستند.
۴ ) نهار سالاد بخورید
وقتی زمان نهار رسید، بجای چلوکباب، ساندویچ کالباس و سوسیس و استیک، سالاد بخورید. مطمئن باشید که چربی موجود در ساندویچ بسیار بالاست. حواستان باشد که سس چربی دار سالاد را هم فراموش کنید.
۵ ) کربوهیدرات نخورید!
توجه کنید که مواد حاوی کربوهیدرات (Carbohydrate) نخورید که چاق میشوید. غذاهای سبوس دار، سبزیجات و میوه تازه دارای کربوهیدرات کم هستند. از خوردن کیک و شیرینی خودداری کنید. معمولا میزان کربوهیدراتها را روی مواد غذایی بسته بندی شده مینویسند. آنهایی را انتخاب کنید که کربوهیدرات آنها صفر باشد یا خیلی کم باشد.
۶ ) بجای کره، مارگارین بخورید
مارگارین روغن گیاهی است اما اگر هیدروژنیت (Hydrogenate) شده باشد به قلب آسیب میزند و درست مانند روغن حیوانی ضرر دارد. روغنهای هیدروژنه با داشتن اسید چرب باعث بالا رفتن کلسترول بد یا LDL در بدن شما میشود و کلسترول خوب یا HDL را پایین می آورد. البته بخاطر داشته باشید که کالری مارگارین کمتر از کره نیست. در هر صورت بهتر است از کره دوری کنید. مارگارین هم کم مصرف کنید.
۷ ) سرپایی و کم چرب
بیسکویتهای نمکی سالمتر از چیپسهای سیب زمینی و پرچرب هستند. اما حواستان باشد بعضی از مواد کم چرب به همان اندازه مواد پرچرب حاوی کالری هستند. مثلا ۳۰ گرم از بعضی بیسکویتهای نمکی حاوی ۱۱۰ کالری انرژی است که مشابه چیپس است. غذاهایی بخورید که رویشان کالری کمتری نوشته شده است.
۸ ) غذای خود را در طول روز بخورید
بجای اینکه سه وعده غذای سنگین بخورید، آنرا در طول روز پخش کنید به نحوی که شکمتان همواره پر باشد اما در حال ترکیدن نباشید. غذاهای سرپایی به مقدار کم مانند ماست، میوه، میوه خشک، گردم، بادام، ... بخورید.
۹ ) غذاهای فیبردار بخورید
غذاهای حاوی فیبر مانند لوبیا، سبزیجات و میوه بخورید و خوردن کورن فلکس (Cereal) در صبحانه چیز خوبی است.
منبع : سایت کامتونت


همچنین مشاهده کنید