پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

زمان‌بندی هدف‌ها


زمان‌بندی هدف‌ها
برای رسیدن به هدف‌های موردنظرتان، باید زمانی را در نظر بگیرید. این زمان‌بندی باید واقع‌گرایانه باشد. به‌عنوان نمونه، اگر شما به تازگی کاری جدید را شروع کرده‌اید، داشتن خانه می‌تواند جزء هدف‌های شما باشد؛ اما باید دست‌کم، مدت زمانی یک‌ساله را برای دست‌یابی به آن در نظر بگیرید. پس از اختصاص دادن زمان، دلیل‌های‌تان را برای انتخاب چنین هدفی بنویسید؛ زیرا چرای هدف است که ما را به سمت آن سوق می‌دهد و انگیزهٔ لازم را برای ما ایجاد می‌کند. اغلب مردم، پول را به‌عنوان هدف در نظر می‌گیرند؛ در حالی‌که آنان، خواهان امکاناتی هستند که پول برای‌شان به ارمغان می‌آورد.
▪ زمان‌بندی و چرای هدف‌ها
اکنون که هدف‌های مهم‌تان را مشخص و طبقه‌بندی کردید، زمانی را برای دست‌یابی به آنها در نظر بگیرید. آنها را به‌صورت هدف‌های یک‌ساله، پنج‌ساله و ده‌ساله طبقه‌بندی کنید. حال، مهم‌ترین هدف‌تان در هر طبقه را انتخاب و آن را یادداشت کنید؛ سپس در زیر هر کدام بنویسید چرا رسیدن به این هدف، برای شما اهمیت دارد. به یاد داشته باشید که دانستن چرای هدف‌ها، به شما انگیزه می‌دهد.
سپس همهٔ دلیل‌هائی را که نباید از این هدف دست بردارید، همهٔ آن چیزهائی را که به‌وسیلهٔ این هدف‌ها به‌دست می‌آورید و همهٔ چیزهائی را که در صورت نرسیدن به آن هدف‌ها، از دست می‌دهید، بنویسید. این‌کار موجب ترغیب شما به انجام کارهائی می‌شود که خواهانش هستید.
می‌توانید همهٔ هدف‌هایتان را روی صفحه‌های جداگانه بنویسید و همیشه با خود داشته باشید و در طول روز، به آنها رجوع کنید. برخی افراد پیشنهاد می‌کنند که هر صبح و شب با صدای بلند هدف‌های‌تان را بخوانید. بسیار اهمیت دارد که به‌طور پیوسته روی هدف‌ها و پیشرفت‌های‌تان متمرکز باشید.
وقتی هدف‌های‌تان را می‌خوانید و آنها را در ذهن‌تان مرور می‌کنید، اولین گام را برای رسیدن به آنها برداشته‌اید. به این وسیله متوجه فرصت‌ها و موقعیت‌هائی می‌شوید که در گذشته متوجه آنها نبوده‌اید. حادثه‌ها و رخدادها، درهائی جدید به روی شما باز می‌کنند. جادوئی بزرگ در انجام این تمرین وجود دارد.

منبع:
”سفر به دنیای شادی“ ”جیم دناوان“
ترجمهٔ ”الهام آرام‌نیا ـ سیدشمس‌الدین حسینی“
منبع : مجله شادکامی و موفقیت


همچنین مشاهده کنید