پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

چند نکته برای بهتر زیستن


چند نکته برای بهتر زیستن
انسان‌های توانا و موفق، همیشه به‌دنبال تحقق بخشیدن به هدف‌های‌شان هستند و برای رسیدن به این مهم و سرعت بخشیدن به آن، هدف‌ها و برنامه‌ریزی منظم و منسجمی را برای خود مهیا می‌سازند. هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی، پایه و اساس و لازمهٔ یک زندگی موفق و بانشاط است و به‌دنبال آن، خوشبختی و سعادت را به ارمغان می‌آورد. آرامش و نشاط از هدف‌های متعالی یک زندگی موفق است که نیاز به راه‌کارهای مدون و معینی دارد. اگر بتوانیم بستری مناسب برای این تحول شگرف در برنامهٔ زندگی خود ایجاد نمائیم، به‌طور مطمئن شادکامی، نشاط، آرامش و خوشبختی را برای زندی خود رقم زده‌ایم.
۱) فضای ذهن‌مان را سرشار از موفقیت و پیروزی کنیم:
انسان‌هائی در صحنهٔ زندگی و کار، موفق و پیروز خواهند شد که در ابتدا، این موفقیت و پیروزی را در عالم خیال در پهنهٔ بی‌کران ذهن خود به تصویر کشیده باشند و با توجه به این ترسیم شفاف و روشن در جهت محقق‌ساختن آن به‌سوی باور خویش حرکت نمایند. آنچه را که ذهن بتواند تصویرسازی نماید، قابل دست‌یابی است؛ به شرطی که با ذهنیتی مثبت همراه باشد و اندیشهٔ منفی، آن را مخدوش نکند؛ پس بیائید مسیر خود را بر پایه‌ها و باورهای مثبت و یک روحیهٔ عالی طراحی کنیم تا بتوانیم از فرصت‌های طلائی زندگی، نهایت استفاده را ببریم.
۲) دیگران را ببخشیم و با آنان مهربان باشیم:
بخشش، از صفت‌های پروردگار یگانه است و انسان‌های بخشنده، آرامشی را تجربه کرده و سعهٔ صدری را به‌دست می‌آورند که با هیچ متاع دنیوی، قابل برابری نیست؛ زیرا کسی‌که انسان‌ها را نمی‌بخشد، قسمتی از ذهن و قلب خود را با تفکرها و غم‌های سیاه گذشته، مکدر می‌سازد و همواره بخشی از جایگاه عشق خود را به کینه اختصاص می‌دهد. وقتی ما با دیگران مهربان هستیم و آنان را می‌بخشیم، خود را برای لذت بردن از حال و وقت طلائی امروز، آماده می‌کنیم و با این کار، هم به‌خود کمک می‌کنیم و هم به کسانی‌که آنان را مورد بخشش قرار داده‌ایم تا فرصتی برای تصحیح رفتار خود داشته باشند. پس قبول کنید انتخاب با ماست نه با سرنوشت. مهار زندگی خود را به‌دست بگیریم و خود را در لجاجت‌ها و یکدندگی‌های گذشته، زنجیر نکنیم.
۳) انتظار قدردانی و سپاسگزاری نداشته باشیم:
اگر در جهت کمک کردن به دیگران، قدمی برمی‌داریم؛ هدف‌مان، فقط یاری‌رساندن باشد؛ نه انتظار قدردانی داشته باشیم و نه ارزش ایثار خود را تا حد یک جمله کاهش دهیم. اگر چه ساختار هستی به‌گونه‌ای است که هرگز هیچ‌چیزی حتی به اندازهٔ ذره‌ای، محو و ناپدید نمی‌شود و خیر و نیکی در جایگاه خود به پاسخ شایسته‌اش خواهد رسید؛ ولی یادمان باشد که اگر اندیشه‌ٔ ما لذت بردن از کمک به دیگران باشد، دیگر به دنبال لذت تشکر و قدردانی نمی‌رویم.
۴) همیشه شکرگزار باشیم:
انسان‌هائی که به داشته‌های خود می‌اندیشند، خود را دارا و توانا می‌بینند که از قِبَل انرژیِ این نعمت‌ها، برداشته‌های‌شان هر روز افزوده می‌شود. مردی نزد درویشی رفت و گفت: ”ای پیر مراد! من مردی بدبختم؛ بیمارم و بی‌پول؛ فرزندان بی‌عار و همسری ناتوان دارم و...“ درویش، سخن او را قطع کرد و گفت: ”عجب؛ تو چه مرد دارائی هستی؛ چه‌قدر چیز داری...“ اگر انسان همواره به نداشته‌هایش بیندیشد، برای مواجهه با مشکل‌ها، نیرو و توان کمی خواهد داشت. انسان شاکر که زیبائی‌ها و نعمت‌های زندگی خود را ببیند، هم از نظر اعتقاد و هم علمی ثابت شده است که موجی از نعمت‌ها و برکت‌ها را به‌ زندگی خود سرازیر خواهد کرد.
۵) از مشکل‌ها استقبال کنیم:
مشکل‌ها، سازه‌های یک زندگی موفق هستند. زندگی بدون چالش، هم‌چون آب یک مرداب گنداب است. اگر پنجرهٔ نگاه ما به مشکل‌ها هم‌چون نگرش حل مسئله باشد و از آغاز تا انجام، آن را با این دید بنگریم که در هر مرحلهٔ آن، چه پیامد مثبتی برای ما به ارمغان می‌آورد، زندگی با تمام پستی و بلندی‌هایش، معنای زیبائی را برای ما رقم خواهد زد. در زندگی، انسان‌های خلاق به‌دنبال مسئله و حل آن هستند؛ ولی انسان‌های موفق، در هر مسئله‌ای، به‌دنبال فرصتی هستند تا بتوانند از تلخ‌کامی‌ها، شیرینی و از تاریکی، نور بسازند.
مشکل‌ها، زنگار و رسوب‌های ذهن‌مان را می‌شویند و اندیشهٔ ما را جلا می‌دهند و توانائی‌مان را می‌افزایند تا برای رسیدن به پیروزی‌های بزرگ‌تر، مهیا شویم.
۶) دیگران را شاد کنیم:
نشاط و شادی، شالودهٔ یک زندگی موفق و پویاست. زمانی‌که ما مشکل فردی را حل می‌کنیم، به همان اندازه که به آن فرد یاری رسانده‌ایم، آرامش و نشاط را به‌خود نیز هدیه می‌دهیم. شاد کردن دیگران، نیاز به هزینه ندارد. می‌توانید امروز که از خانه بیرون می‌روید، امتحان کنید: سلام به یک پیرمرد، کمک به یک زن سالمند، خریدن یک شاخه گل برای همسرمان، دیدن یک فیلم با فرزندمان و...
می‌توانید برای هر روز، فقط یکی از آنها را انتخاب کنید و ببینید خودتان شادتر از بقیه نمی‌شوید؟
۷) تکنیک‌های مهارت در زندگی و اجتماع را کسب کنیم:
برای داشتن یک ارتباط سالم، زیبا و یک زندگی موفق، نیاز به ابزار داریم. صِرف اینکه دل‌مان بخواهد، کافی نیست. تا زمانی‌که الف و ب‌های خلق یک زندگی درست را ندانیم و راه صحیح برخورد با اطرافیان‌مان را نیاموخته باشیم، چگونه انتظار می‌رود که بتوانیم زندگی موفقی داشته باشیم؟ برای خلق یک زندگی شاد و داشتن ارتباط اجتماعی مناسب، می‌بایستی که با تکنیک‌های آن آشنا شویم. شرکت در کلاس‌های مهارت‌های زندگی، شناخت مهارت‌های اجتماعی و مطالعهٔ کتاب‌های سودمند و اهمیت دادن به اینکه ”می‌خواهیم یاد بگیریم“ (چون خیلی چیزها هست که ما نمی‌دانیم)، می‌تواند یار ما، در جهت ساخت یک زندگی سراسر پویا، دوست‌داشتنی، پرنشاظ و موفق باشد.

شیرین طباطبائی
کارشناس ارشد روان‌شناسی
منبع : مجله شادکامی و موفقیت


همچنین مشاهده کنید