شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

شب های هند و تنها دویدن


شب های هند شب های هند ، داستان شب های هند مربوط به شخصی است که در پی گم شده ای به کشور هند سفر می کند، و از طریق سرنخ هایی رد او را می گیرد در این رهگذر با مسائل گوناگونی مواجه به واسطه ی آنها با بخشی از آداب و رسوم و فرهنگ مردم آن کشور آشنا می شود.
آنتونیو تابوکی در این کتاب با ایجاد صحنه های زیبا و موشکافانه از اوضاع و احوال اجتماعی مردم هند توانسته تصویر درست و باورپذیری را به خوانندگان در قالب داستانی گیرا ارائه کند. خود داستان نیز با رعایت قواعد داستان نویسی و حفظ پیوستگی وقایع اثر مبتنی را روی خواننده بر جای خواهد گذاشت. قهرمان این داستان به فراخور موقعیت در محله های مختلف یا مکان های متفاوت حضور پیدا می کند، که در هر کدام از این جاها اختلاف طبقاتی چشمگیری را مشاهده می کند و با فقر زیاد مردم هند روبرو می شود. مکان های مقدس و جاهای دیدنی را مشاهده و با آدم های عجیب و در عین حال جالبی برخورد پیدا می کند.
این کتاب که ترجمهٔ مترجم نام آشنای ما، سروش حبیبی است. به تازگی توسط نشرچشمه در شمارگان ۲۰۰۰ و در نسخه انتشار یافت.
تنها دویدن تنها دویدن ، نادر خلیلی چندین سال سراسر ایران را با موتور سیکلت درنوردید، و از هر گوشه و کنار مملکت پهناور ایران فکری، طرحی و نشانه ای ضبط و ثبت کرد که در قالب داستانی جذاب، سرگرم کننده و علمی از شروع تا پایان سفرهای درون ایران گفتگو می کند، و به این مهم پی می برد که چطور از ترکیب آب و خاک و پختن آن ها با آتش و باد، می توان خانه های طاق ضربی زیبایی ساخت و پخت، که این معماری چند هزار ساله اکثر شهرها و روستاهای ایران بوده که بدون اغراق در هیچ کجای دنیا معماری خاک و معماری بومی طاق و گنبد به پای ایران نرسیده است، همان معماری که در سه هزار سال پیش در چغازنبیل خوزستان به کار گرفته شده است.
" در روستایی به خانه ای برخوردم که بر اثر وقوع زلزله ای عظیم فرو نریخته بود و تنها خانه ای بود که در سراسر روستا بر جا مانده بود و این کوره ای بود که در آن کاشی و کول می پختند. خانه مثل سنگ شده بود و توپ هم نمی توانست به آن اثر کند. یک معماری که ضد باد، باران و زلزله است با این تفکر یک مدرسه در جوادآباد ور امین، و دوازده خانه قدیمی روستایی را گداخته کرده و به صورت نمونه هایی ارائه کرد و نمونه های دیگری در امریکا، آلمان، هندوستان، ژاپن و مکزیک. می گوید: " که طاق ضربی یک راه حل اساسی ارزان ضد زلزله و مقاوم برای مشکل عظیم اسکان بی خانمان هاست."
"بعد از ۴۵ سال تلاشی بی وقفه برای رسیدن و به اجرا در آوردن طرح های قدیمی ایرانی، و افتخار به این امر که با آتش و باد و خاک و آب و چهار ارکان ساده این جهان خانه های با خشت و خاک بسازیم و درون آن شعله ای برافروزم. آن چنان که آتش خشت ها را در هم ذوب کند و فضایی یک پارچه به وجود آورد؛ خانه ای که همانند کوره شده باشد و یا کوره ای که بسان خانه باشد. و سپس این خانه را با آتش و لعاب های رنگی چون ظروف سفالین به زیبایی زینت دهم."
منبع : بهترین های ایران


همچنین مشاهده کنید