شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

وسایلی که بهتر است دست دوم خریداری شوند


وسایلی که بهتر است دست دوم خریداری شوند
عده بسیار کمی از مردم، از هدر دادن پولی که با زحمت به دست آمده واقعا لذت میبرند، اما بسیاری از ما، با خریدن اجناس نو، هر روز مقدار قابل توجهی ول خرجی میکنیم. ما میتوانیم هم به نفع جیب خودمان و هم به نفع محیط زیست، مالک دوم بعضی از اجناس شویم. طبیعی است که بسیاری از اشیا و اجناس مورد احتیاج را نمیتوان نو خریداری نکرد، برای مثال لباس زیر. اما اجناس فراوانی وجود دارند که به محض خریداری شدن، از بهای انها کاسته میشود، در حالی که همچنان مانند روز اول قابل استفاده هستند. در اینجا به چند مورد از آنها اشاره میکنیم:
● کتاب، کتاب و کتاب
واقعیت این است که بسیاری از کتب دست دوم، بیش از یک بار خوانده نشده یا حتا یک بار هم باز نشده اند! و میتوان آنها را با قیمتی بسیار ارزان تر در فروشگاهها و دکه های کتاب دست دوم پیدا کرد.
▪ استثنا: البته در ایران و بسیاری از نقاط جهان، بسیاری از کتابهای دست دوم قیمتی بسیار گرانتر از قیمت جلد دارد که به دلیل قدیمی بودن، کم یاب بودن و صدها دلیل موجه یا غیر موجه دیگری است که فروشندگان برای آن دست و پا میکنند. این مطلب بیشتر برای کتابهای جدید دست دوم، کتب درسی و مانند آن صدق میکند.
● اسباب بازی برای بچه های کوچک
والدین میدانند که پیش بینی کردن اینکه کدام اسباب بازی محبوب فرزندشان شود و کدام یک به ته جعبه اسباب بازی فراموش شود، غیر ممکن است. بهترین و سلامت ترین راه، رد و بدل کردن اسباب بازی بین بچه ها است، بسیاری از والدین این عادت خوب را دارند که اسباب بازیهای فراموش شده فرزند خود را (با مشورت خودش) به کودکان دیگر فامیل میدهند و به او اجازه میدهند بعضی از آنها را با یکدیگر "عوض" کنند.
▪ استثنا: برای روز تولد یا عید، بهتر است اسباب بازی نو هدیه بدهید، اما به جای خریدن اسباب بازیهای گران قیمت و بی مصرف مانند آدم آهنی و وسایل پر سر و صدا، بازیهای پر خلاقیت مانند انواع خانه سازی، پازل و مانند آن را خریداری کنید.
● کتاب هم با خواندن خاصیت خودش را از دست نمی دهد پس درصورت امکان آنرا دست دوم تهیه کنید. طلا و جواهردر بازار طلا و جواهر، مزد ساخت آنچنان زیاد است که گاهی هنگام فروش آن، یک سوم قیمت خرید را به شما پیشنهاد میدهند. بنابر این اجازه بدهید این فروشنده بد شانس دیگری باشد و شما، خریدار خوش شانس آن! بیشتر فروشندگان طلا و جواهر به کار خرید آن هم مشغولند و اگر شما یکی دو مغازه آشنا سراغ داشته باشید، میتوانید هنگام خرید از آنها بخواهید تا اجناس دست دوم خود را هم به شما نشان دهند. بسیار اتفاق می افتد که آنچه را که به دنبالش هستید پیدا میکنید.
▪ استثنا: اگر میخواهید قطعه ای سفارشی یا حلقه ازدواج خریداری کنید، طبعا باید خریدار اولش خودتان باشید، اما باز هم میتوانید برای این قطعات، از سنگهای قیمتی دست دوم استفاده کنید.
● لوازم ورزشی
گاهی اوقات افرادی با کمال خوش بینی ست کامل ورزشی مانند راکت بدمینتون یا دمبل و مانند آنرا میخرند تا هر روز ورزش کنند و در بسیاری موارد، این وسایل به سرعت جایی می افتند و خاک میگیرند. شما میتوانید خریدار خوش شانس این وسایل باشید. البته معمولا چنین وسایلی را در حراجهای خانگی یا از طریق صفحه نیازمندیها میتوان پیدا کرد.
▪ استثنا: کفش، دست کش بیس بال، مچ بند و یا هر چیزی که به نوعی پوشیده شود را باید نو خریداری کرد. به علاوه، وسایل ورزشی موتور دار مانند دستگاه دو ثابت یا treadmill را هم یا باید نو خرید و اگر دست دوم هستند، حتما با مشورت شخصی فنی خریداری شوند.
● اتوموبیل
اتوموبیلهای نو معمولی در اولین سال پس از خیریداه شدن، حدود ۱۲ درصد ارزش مادی خود را از دست میدهند،ارزش مادی بعضی از خودروها بسیار سریعتر از این کاسته میشود که به میزان تقاضا برای آنان، خدمات پس از فروش یا تبلیغات دیگر برای آنها، کم شدن لوازم یدکی و عوامل بسیار دیگری بستگی دارد. شما میتوانید با کمک شخصی فنی، اتوموبیل دست دوم و در عین حال نویی را برای خود خریداری کنید و پول کمتری بپردازید.
▪ استثنا: شما پول نقد فراوانی دارید و عاشق بوی خودروی نو هستید!
● نرم افزار و بازیهای کامپیوتری
بازیها و نرم افزارهای بسیار جدید، هنگام ورود به بازار بسیار گران هستند. شما با کمی حوصله میتوانید خریدار دوم آن باشید و نه تنها پول کمتری بپردازید، بلکه ار تجارب صاحب اولیه آن در زمینه ترفندها، ریزه کاریها و ایرادات برنامه یا بازی بهره مند شوید. در برنامه ها و بازیهای پیچده، یکی دو ماه فاصله شما را از جریان روز عقب نمی اندازد و کمی صبر در خرید آن به نفع جیب شما هم خواهد بود.
▪ استثنا: اگر کار شما با برنامه های گرافیکی، مالتی مدیا یا image editing است، طبعا از رایانه ای قوی و جدید استفاده میکنید و احتمالا میخواهید از بهترین و به روزترین برنامه استفاده کنید. از طرفیتولید کنندگان بعضی از نرم افزارها، استفاده از آنرا برای دفعات محدودی تعریف کرده اند و قابل نصب یا install شدن مجدد نیستند.
● لوازم دفتر کار
لوازم دفتری خوب، مانند میز تحریر، قفسه، کتابخانه و مانند آن، برای استفاده فراوان و با محکمترین مواد ساخته میشوند و دوام فراوانی دارند. پیدا کردن یک ست لوازم دفتر کار دست دوم که همچنان محکم باشد و با یک دست رنگ یا پولیش "نو" شود، کار مشکلی نیست.
▪ استثنا: عده ای با خریدن صندلی دست دوم چندان راحت کنار نمی آیند و ترجیح میدهند آنچه که مدام با بدنشان در تماس است را نو خریده باشند.
● ابزار و آلات فنی
ابزار فنی خوش ساختی که بخشهای متحرک اندکی داشته و یا به کلی ثابت باشند- مانند تبر، آچار پیچ کشی، بیل و مانند آن- با مراقبت مناسب میتوانند سالهای سال دوام بیاورند و در حراجهای خانگی به وفور یافته میشوند. البته اقتصادی ترین راه این است که اگر از ابزاری به طور مداوم استفاده نمیکنید و یا ناگهان به ابزار خاصی احتیاج پیدا کردید، آنرا از دوست یا همسایه خود امانت بگیرید و یا با همسایگان خود بخشی از انبار یا پارکینگ را به محلی برای نگهداری ابزار آلات فنی تبدیل کنید.
▪ استثنا: طبعا اگر شما از آن افراد همه فن حریف هستید، علاقه دارید جعبه ابزارتان تکمیل باشد و یا اینکه از لوازم فنی برقی استفاده میکنید. این لوازم چه با سیم چه بی سیم، بهتر است نو و ترجیحا با گارانتی خریداری شوند.
منبع : بهترین های ایران


همچنین مشاهده کنید