سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

۶ مهر ۱۳۸۶ــ ۲۸ سپتامبر ــ موضع روسیه در قبال ایران و عراق تغییر نکرد - تظاهرات در چندین شهر اروپا ، آسیا و آفریقا بر ضد ادامه اشغال نظامی عراق


ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در پایان دیدار دو روزه خود با جورج بوش رئیس جمهوری امریکا در کمپ دیوید مریلند شنبه ۲۷ سپتامبر ۲۰۰۳ در یک مصاحبه مطبوعاتی مشترک مطالبی را که در آستانه سفر به آمریکا درباره ایران و عراق بیان کرده بود تغییر نداد . در مورد همکاری اتمی با ایران گفت: پس از بازگشت به مسکو یک اشاره روشن و مودبانه به ایران خواهد کرد که بازرسی بین المللی از برنامه های هسته ای خود را که مورد سوء ظن قرار گرفته اند اجابت کند ، ولی روسیه طبق تعهد خود به تکمیل رآکتور اتمی ایران ادامه خواهد داد.
نیویورک تایمز با توجه به این اظهار پوتین نوشته بود که به این ترتیب همکاری اتمی روسیه و ایران قطع نخواهد شد و مطابق قرار داد موجود ادامه خواهد یافت ، مخصوصا که دو رهبر در مصاحبه کمپ دیوید در قبال اختلاف نظرشان بر سر ایران سکوت کردند و از دادن پاسخ به پرسشها طفره رفتند.
در این مصاحبه مشترک ، پوتین در باره مسئله عراق هم موضع خود را تغییر نداد و گفت که روسیه نمی تواند کمک به اشغال نظامی عراق کند ؛ باید با تصویب قطعنامه ای تازه، بیشتر اختیارات به سازمان ملل منتقل شود.
این مصاحبه هنگامی برگزارشده بود که از لندن تا سئول و در بیشتر شهرهای اروپا از جمله پاریس ، آتن ، بروکسل ، استکهلم ، ورشو ، مادرید و بارسلونا و همچنین قاهره ، بیروت و ...برضد ادامه اشغال نظامی عراق تظاهرات و راهپیمایی در جریان بود و تظاهر کنندگان شعار می دادند: نه جنگ بیشتر ، نه دروع بیشتر.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید