جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

رویا ساز, گذری بر آثار رنه مگریت


رویا ساز, گذری بر آثار رنه مگریت
● بیوگرافی
رنه مگریت(۲۱ نوامبر ۱۸۹۸- ۱۵ آگوست ۱۹۶۷) هنرمند سوررئالیست بلژیکی است. او بیشتر به دلیل نگاره های کنایه آمیز و جذابش شهرت دارد.
مگریت در لسینز بلژیک متولد شد. در ۱۹۱۲ مادرش خودش را در رودخانه سامبر غرق کرد. رنه هنگامی که جسد بی جان مادرش از آب گرفته شد، حاضر بود و تصاویر مادرش غوطه ور در آب، در حالی که لباس صورتش را پوشانده بود در سری دلبرش(amant series) آشکار شده است. او در آکادمی سلطنتی هنرهای زیبای بروکسل برای دو سال تا ۱۹۱۸ تحصیل کرد. در این زمان برای اولین بار با جورجته برگر ملاقات کرد که بعدها در ۱۹۲۲ اولین و تنها همسرش در زندگی شد.
مگریت در یک کارخانه کاغذ دیواری به عنوان طراح پوستر و تبلیغات تا سال ۱۹۲۶ فعالیت کرد. در آن سال عقد قراردادی با گالری سناتور(Galerie la Centaure) بروکسل این امکان را برایش میسر ساخت تا به طور تمام وقت به نقاشی بپردازد.او در این دوران بیشتر تحت تاثیر فوتوریسم و کوبیم قرار داشت.
در ۱۹۲۶ مگریت اولین نقاشی هایش با مضمون سوررئالیسم آفرید: سوارکار گمشده(Le jockey perdu), و اولین نمایشگاهش را در ۱۹۲۷ در بروکسل برگزار کرد. منتقدان از نمایشگاه استقبال چند انی نکردند و مگریت سرخورده از شکست، به پاریس رفت، جایی که با آندره برتون آشنا شد و عضویت در گروه سوررئالیست ها را پذیرفت.
زمانی که گالری سناتور بسته شد و قرارداد پایان یافت، مگریت به بروکسل بازگشت و کارش در زمینه تبلیغات را ادامه داد. سپس با برادرش، بنگاهی تاسیس کرد که مزد کافی برای زندگیش را تامین می کرد.
در طی اشغال بروکسل توسط ارتش نازی در طول جنگ جهانی دوم او در بروکسل ماند که منجر به جدایی از برتون شد. در آن زمان او خشونت و منفی نکری کارهای اولش را بازنمایی کرد، هر چند که کمی بعد به زمینه اصلیش بازگشت.
آثار مگریت در سال ۱۹۳۶ در نیویورک به نمایش گذارده شد و دو بار دیگر در همین شهر در موزه هنرهای مدرن (۱۹۶۵) و موزه هنر متروپولیتن(۱۹۹۲) آثارش دوباره به نمایش گذارده شد.
مگریت این هنرمند بزرگ با روح والایش در ۱۵ آگوست ۱۹۶۷ به علت سرطان پانکراس در گذشت و در قبرستان شاربیک بروکسل به خاک سپرده شد.
منبع : مطالب ارسالی


همچنین مشاهده کنید