جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

۲ مهر ۱۳۸۶ ــ ۲۴ سپتامبر ــ نخستین روزنامه محلی جهان و نگاهی کوتاه به این نوع روزنامه که بیش از روزنامه های سراسری مورد توجه قرار گرفته اند


مورخان زادروز روزنامه انگلیسی «نورترن دیلی تایمزThe Northern Daily Times » در ۲۴ سپتامبر سال ۱۸۵۳ را آغاز پیدایش روزنامه های محلی در جهان ثبت کرده اند که انتشار منظم دارند و شمار آنها در سراسر جهان در سال ۲۰۰۰ از رقم ۱۷ هزار تجاوز کرده بود. قبلا انتشار روزنامه اختصاص به پایتخت و شهرهای بزرگ داشت. سالهاست که توجه به روزنامه های محلی بیش از روزنامه های سراسری شده است زیرا که روزنامه های سراسری( منتشره در سطح کشور) هر روز بیش از روز پیش درگیر در رقابت های سیاسی شده و تحت تاثیر سیاست های دولت متبوع و یا جناح مخالف آن (حزب اقلیت) قرار گرفته اند. به همین سبب است که بعضی از روزنامه های محلی در صفحات بیشتر و با مقدار بیشتری آگهی انتشار می یابند.
روزنامه های محلی عمدتا بدون توجه به سیاست های دولت، اخبار و نظرات را منتشر می سازند. از لحاظ اخبار بین المللی و تصمیمات دولت و مذاکرات پارلمان تفاوتی میان روزنامه سراسری و محلی نیست زیرا که از آژانسهای خبری مشترک و مشخص استفاده می کنند. تنها معدودی از روزنامه های سراسری، دفاتر اختصاصی و خبرنگار ویژه در کشورهای دیگر و مراکز ایالتی دارند و خبر اختصاصی منتشر می سازند. بررسی زمان مرور بازدید کنندگان از ادیشن اینترنتی روزنامه ها نشان می دهد که بازدیدگان به مشاهده تیترهای روزنامه های سراسری اکتفا می کنند و مطالب را در روزنامه های محلی مربوط ( محل وقوع رویداد) می خوانند. روزنامه های سراسری معمولا اخبار محلی خود را، طبق قرار داد، از تحریریه روزنامه های محلی می گیرند . کار مبادله خبر امری عادی شده است ولی روزنامه های سراسری به علت ضیق جا قادر به انتشار همه اخبار دریافت شده نیستند. برخی از مردم پس از نقل مکان به گوشه ای دیگر از کشور و یا جهان، وفاداریشان را به روزنامه شهر زادگاه خود حفظ می کنند و آن را از طریق پست دریافت می دارند و یا در اینترنت می خوانند.
روزنامه « نورترن دیلی تایمز» که مادر روزنامه های محلی به حساب آورده شده است در۱۸۵۳ در شمال انگلستان به توزیع داده شد و نخستین شماره اش را که حاوی مطالبی درباره هدف روزنامه و معرفی تحریریه آن بود و رایگان توزیع شد به شماره صفر در ۲۲ سپتامبر منتشر کرده بود، و شماره صفر دادن از سوی روزنامه های تازه تاسیس از همان زمان رسم شده است.
در کشورهای پیشرفته که نشریات روزانه توزیع خانه به خانه (هوم دلیوری) دارند، روزنامه های محلی (شهرستان) سریعتر به دست افراد می رسند و ساکنان محل را به خود معتاد کرده اند. روزنامه های محلی با انتشار جزئیات رویدادهای محل، آن چنان مورد اعتماد جامعه خود شده اند که وقتی از یک نامزد انتخاباتی جانبداری کنند، به دلیل همین اعتماد، مردم عمدتا به همان نامزد رای می دهند. بنابراین روزنامه ها در اعلام جانبداری خود از یک نامزد نهایت دقت را به عمل می آورند تا بعدا از آنها سلب اعتماد نشود.
بر خلاف روزنامه های سراسری،روزنامه های احزاب به فروش روزنامه های محلی آسیب نمی زند. خرید روزنامه های رسمی احزاب (ناشر افکار حزب) که در دمکراسی های جهان چشمگیر است به جهت اطلاع از نظرات مخالف است. این روزنامه ها بیش از خبر، به مقاله، اظهار نظر و مصاحبه (البته در جهت سیاست و برنامه های حزب) می پردازند و هر اشتباه جناح حاکم (دولت)، بازار آنها را گرمتر می کند. روزنامه های حزبی که عامل بزرگی در گسترش دمکراسی بشمار آورده شده اند عمدتا از روزنامه نگاران سالمند و با تجربه استفاده می کنند و دولتها مکلف به دادن کمک مالی به آنها (احزاب) هستند تا دمکراسی رشد و نمو کند و پایدار بماند.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید