شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

رژیم غذایی در ماه مبارک رمضان


رژیم غذایی در ماه مبارک رمضان
به سبب آن که حجم معده در طول روز کاهش می یابد ، باید از مصرف زیاد غذا به هنگام افطار خودداری شود ، زیرا منجر به نفخ شکم می شود .مصرف خوراکی ها ، بیشتر در افطار و مصرف نوشیدنی ها بیشتر در سحر باشد .
برای سحر حتماْ غذا بخورید ، این کار ضعف بدن را در طول روز کمتر کرده ، افت متابولیسم را کاهش می دهد و به لاغر شدن کمک می کند . به یاد داشته باشید کسانی که یک وعده غذا را حذف می کنند ، خوب لاغر نمی شوند !
▪ هنگام افطار ، با یکی دو فنجان آب جوش و چای کمرنگ به همراه یکی دو عدد خرما روزه خود را باز کنید و سپس برای رفع تشنگی به مقدار کافی آب بنوشید ، پس از نوشیدن مایعات ذکر شده ، غذای افطار خود را میل کنید چرا که نوشیدن آب و مایعات دیگر هنگام صرف افطار یا بلافاصله پس از آن ، منجر به نفخ شکم می شود .
اگر افطار را جایی مهمان هستید باید به میزان روغن و چربی غذا دقت کنید ، در صورت امکان روغن و چربی غذا را بگیرید ، در غیر این صورت کمتر از حد معمول استفاده کنید .
▪ میوه ها و سبزی های تازه میل کنید ، میوه خود را در حد فاصل سحر و افطار در دو وعده تقسیم کنید .
▪ وقت سحر مانند افطار ، ابتدا به مقدار کافی از مایعاتی نظیر آب و چای بنوشید و سپس غذای سحر را میل کنید .
▪بهتر است پس از صرف غذای سحر نخوابید یا برای مدتی به طور مثال یک ساعت ، خواب را به تعویق بیندازید ، این کار از احساس کسالت صبحگاهی ، سنگینی معده و احیاناْ بوی بد دهان پیشگیری می کند ، توصیه می شود پس از صرف غذای سحر به پیاده روی بروید . همچنین نگران تشنگی پس از پیاده روی نباشید ، اگر سحر به حد کافی آب بنوشید ، دچار تشنگی نخواهید شد.
▪ از قندهای ساده مانند قند و شکر ، زولبیا و بامیه ، شکلات ، مربا و شیرینی جات غیر طبیعی استفاده نکنید ، در عوض در حد تعادل عسل یا خرما مصرف کنید. حلوا نیز به دلیل داشتن قند و چربی و کالری زیاد باید کمتر خورده شود .
▪ مصرف چای و قهوه به مقدار زیاد توصیه نمی شود ، نوشابه های گازدار هم مجاز نیستند .
▪ از مصرف نمک به مقدار زیاد جداْ خودداری کنید ، زیرا تشنگی را تشدید می کند ، در صورت لزوم نمک مورد نیاز را در افطار مصرف کنید .
▪ برای تهیه غذاها ، حداقل روغن را به کار برید و به جای سرخ کردن ، غذا را در فر بگذارید یا کبابی و آب پز مصرف کنید ، از زیاد سرخ کردن سبزی هایی مثل قورمه بپرهیزید . می توانید جایگزین هایی را نیز انتخاب کنید ، برای مثال :
▪ یک عدد خرما ، معادل دو حبه قند
▪ یک عدد بامیه کوچک معادل سه حبه قند
▪ یک کاسه کوچک آش تقریباْ معادل یک و نیم کف دست نان ضخیم .
▪ یک قاشق غذاخوری شله زرد تقریباْ معادل یک قاشق غذا خوری برنج و یک حبه قند ، بنابراین اگر برای نذری شله زرد خوردید ، مصرف برنج را کاهش دهید و چنانچه آش نذری میل کردید ، نان کمتری مصرف کنید .


دکتر بهمن محمدی متخصص تغذیه و درمان چاقی
منبع : مطالب ارسال شده


همچنین مشاهده کنید