شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

۳۱شهریور ۱۳۸۶ ــ ۲۲ سپتامبر ــ حرفهای تازه پوتین و شیراک ، و تصمیم به واگذاری شرکتهای دولتی عراق به سرمایه گذاران


۳۱شهریور ۱۳۸۶ ــ ۲۲ سپتامبر ــ حرفهای تازه پوتین و شیراک ، و تصمیم به واگذاری شرکتهای دولتی عراق به سرمایه گذاران
ولادیمیر پوتین و ژاک شیراک سران روسیه و فرانسه که همانند بسیاری از سران کشورها تصمیم به ایراد نطق در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک دارند که فرصتی است برای مذاکره با یکدیگر و رئیس جمهوری آمریکا ، ۲۱ سپتامبر ۲۰۰۳ در دو مصاحبه مطبوعاتی عمومی طولانی نظراتشان را درقبال مسائل روز ابراز داشتند. لحن مصاحبه ها نشان می داد که به دلیل ناموفق بودن آمریکا در تامین ثبات درعراق، موضع شیراک و پوتین نسبت به گذشته قویتر شده است.
پوتین در مصاحبه اش از همکاری اتمی با ایران دفاع کرد و گفت تلاش ما تنها این است که ایران از کمک اتمی روسیه برای ساختن بمب استفاده نکند. پوتین گفت که غرب در قبال مسائل ، رفتار درست ندارد و آمریکا را متهم کرد در حالی که دم از مبارزه با تروریسم میزند ؛ در کشور قطر محرمانه با سلیم خان نماینده تروریستهای چچن مذاکره می کند.
هدف سران دو کشور از برگزاری این مصاحبه ها این بود که حرفشان را زده باشند تا در ملاقات با جورج بوش امتیاز بیشتری به او ندهند.
شیراک گفت که فرانسه با قطعنامه ای در شورای امنیت موافقت خواهد کرد که شامل انتقال قدرت به مردم عراق باشد و این انتقال می تواند در دو مرحله صورت گیرد : انتقال فوری حاکمیت از آمریکا به شورای حاکمه عراق و ظرف شش تا ۹ ماه از سوی این شورا به منتخبین مردم ، و در این صورت است که فرانسه در خاک خود و جای دیگر آماده آموزش مامور پلیس برای عراق خواهد بود.
این مصاحبه ها هنگامی صورت می گرفت که در بغداد شورای حاکمه که دستچین حکمران آمریکا یی عراق است اعلام کرد که جز صنایع نفت ، آماده است همه شرکتهای دولتی عراق را به سرمایه گذاران داخلی و خارجی واگذار کند! . این تصمیم با هدف از میان بردن تحولات سوسیالیستی چهار دهه گذشته عراق تلقی شده است.
در این میان ، شبکه تلویزیونی سی. بی . اس در مجله خبری معروف به « ۶۰ دقیقه » که یکشنبه شب ( ۲۱ سپتامبر ) پخش شد پنبه دیک چنی معاون رئیس جمهوری آمریکا را زد و ضمن مصاحبه با چند تن نشان داد که «چنی» کمک کرده است که کمپانی هالیبورتن که خود ، قبلا رئیس آن بود مقاطعه های بزرگ در عراق به دست آورد و پیش از آغاز حمله نظامی به عراق ، این شرکت را مامور خاموش کردن حریق احتمالی چاههای نفت عراق کرده بود!.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید