پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

سوهان (سُون)


سوهان (سُون)
● مواد لازم
▪ روغن مایع ۱ فنجان
▪ شکر ۱ فنجان
▪ عسل ۱ قاشق سوپ خوری
▪ بادام خلال شده به مقدار لازم (نگاه کنید به تصویر)
▪ خلال پسته
● ظروف و وسایل لازم:
▪ یک قابلمه تقریبا ۲ تا ۳ لیتری، یک سینی مسی یا نظیر آن
● طرز تهیه:
شکر، عسل و روغن را با هم مخلوط می‌کنیم و روی حرارت می‌گذاریم و هم میزنیم تا رنگ مواد طلایی رنگ بشود.
بادام خلال شده را توی مواد می‌ریزیم و حرارت گاز را کم می‌کنیم و مواد را با حرارت کم مداوم هم می‌زنیم تا بادام به رنگ طلایی درآید.
دقت کنید عسلی را که من برای سوهان استفاده کردم رنگش مثل عسل‌های ایرانی نیست (قاطی دارد!) به همین خاطر رنگ سوهان کمی روشن تر شده در اصل اگر عسلی را که استفاده می‌کنید از همان نوعی باشد که معمولا در ایران به فروش می‌رسد رنگ سوهان‌ها کمی تیره‌تر خواهد شد، طلایی رنگ نزدیک به قهوه‌ای روشن.
بعد از اینکه مواد به رنگ دلخواه رسید ظرف را از روی حرارت بردارید و بوسیله قاشق سوپ خوری مواد را روی یک سینی مسی یا نوع دیگری که به راحتی بتوان بعد از سرد شدن سوهان‌ها را به راحتی از سینی جدا کرد می‌ریزیم. دقت کنید برای اینکار باید کمی سریع عمل کنید تا مواد سرد نشود در غیر این صورت اگر مواد زیاد سرد شد کمی آنرا روی آتش گرم کنید تا راحت‌تر بتوان به آنها فرم داد. بعد از اینکه مواد را روی سینی ریختید مقداری خلال پسته روی سوهان‌ها بریزید. سوهان‌ها را بگذارید سرد شوند.
پس از چند دقیقه سوهان‌ها سرد خواهند شد، پس از سرد شدن به وسیله قاشق یا کارد یا کاردک یا هر وسیله‌ای مشابهی که در دسترس دارید سوهان‌ها را از سینی جدا کنید.
منبع : چنچنه


همچنین مشاهده کنید