جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

لوچی Squint


لوچی Squint
● علائم : - بنظر می‌رسد چشمها به جهات مختلف نگاه می‌کنند
حرکت هر یک از چشمها بطور جدا از هم تا سن ۸ الی پ۰ هفتگی در نوزادان امری کاملاً شایع است. ولی بعد از این مدت چشمهای نوزاد باید کاملاً هماهنگ و منظم باشند. اگر این امر اتفاق نیافتد و یکی یا هر دو چشم حرکت ناموزون داشته باشند به آن لوچی یا چپ چشمی می گویند. این عارضه عموماً بخاطر عدم توازن ماهیچه‌های چشم پیش می‌آید. همچنین می‌تواند مربوط به عیوب دید از قبیل نزدیک بینی یا دوربینی باشد. مغز از طریق حذف کردن آنچه که چشم سرگردان و لوچ دریافت می‌کند نقص دید ناشی از آن را جبران می‌کند.
● آیا خطرناک است؟
اگر احساس می‌کنید چشمهای کودک شما بر یک نقطه متمرکز نمیشود با نشان دادن انگشت خود یا اسباب بازی رنگی، حرکت چشمهای او را بررسی کنید. و ببینید آیا هر دو چشم، شیء را با هم دنبال می‌کنند یا یکی از چشمها به طرف دیگر می‌رود.
● آیا مشورت با دکتر لازم است؟
اگر لوچی بعد از آنکه نوزاد سه ماهه شد همچنان ادامه یابد مشورت با دکتر الزامی است.
● دکتر چه اقدامی انجام خواهد داد؟
دکتر با بستن چشم سالم بوسیله یک پوشش به درمان چشم دیگر می‌پردازد. این عمل باعث میشود چشم لوچ به کار بیافتد و قویتر شود. این معالجه معمولاً تنبلی چشم را ظرف چهار الی پنج ماه تصحیح می‌کند.
اگر سن کودک شما بیشتر است متخصص چشم، یک سلسله تمرینهای مخصوص تقویت ماهیچه‌های چشم را به کودک آموزش خواهد داد.
اگر لوچی چشم کودک با عیوب بینائی نیز همراه باشد عینک نیز برای وی تجویز خواهد کرد.
اگر لوچی همچنان باقی باشد برای تصحیح عدم توازن ماهیچه‌های چشم باید اقدام به جراحی کرد. این عمل جراحی تا رسیدن سن کودک به دو سالگی انجام پذیر نیست.
● شما چه کمکی می‌توانید بکنید؟
کودک خود را جهت معاینه چشم هر سال نزد پزشک ببرید.
اگر درباره چشم‌های کودکتان نگران هستید به یک متخصص بیماریهای چشم مراجعه کنید.
▪ توضیح زیر ضروری است:
در حالتی که چشمها هماهنگ هستند مغز تصویر واحدی را درک می‌کند اما در لوچی هر چشم برای خود پیام جداگانه‌ای به مغز میفرستد بطوریکه فرد دچار دوبینی شده و مغز برای درک تصویر دچار سردرگمی میشود. برای همین مغز پیامهایی را که از چشم لوچ دریافت می‌کند نادیده گرفته و حذف می‌کند. نتیجه این است که چشم لوچ نمی‌تواند رشد کند و عملاً قدرت بینائی آن از دست می‌رود ودر اصطلاح پزشکی به این حالت تنبلی چشم Amblyopia می‌گویند.
دانستن این مطلب نیز اهمیت فوق‌العاده‌ دارد که هر چه سن کودک بیشتر میشود درمان تنبلی چشم نیز مشکلتر میگردد، بطوریکه بعد از ۸ سالگی دیگر هیچگاه نمی‌توان دید چشم را اصلاح کرد. اگر چه در سنین بالاتر با جراحیهای مخصوصی میتوان از نظر شکل ظاهری لوچی را برطرف کرد اما امکان بازگرداندن قدرت بینائی وجود ندارد.
منبع : سایت کودکان


همچنین مشاهده کنید