شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

لوسمی Leukaemia


● علائم : - کم‌خونی، رنگ پریدگی، خستگی و تنگی نفس و حساسیت به عفونتها - درد دست و پاها، اگر درد پاها باشد احتمالاً لنگیدن دیده میشود - پورپورا یا خونریزیهای نقطه‌ای در پوست که بصورت دانه‌های قرمز مایل به ارغوانی دیده میشوند و با فشار دادن محو میشوند - ایجاد خونریزیهای بزرگ زیر جلدی (کوفتگی و کبود شدنهای بدون علت ضربه‌ای) - خون دماغهای مکرر
لوسمی یکی از اشکال کمیاب سرطان است که بخاطر رشد بیش از حد و سریع میلیونها سلول اولیه سفید خون بوجود می‌آید گلبولهای سرطانی از رشد طبیعی گلبولهای قرمز جلوگیری کرده و منجر به کم خونی میشوند همچنین باعث میشوند گلبولهای سفید طبیعی به وجود نیایند و در نتیجه ایمنی و قدرت دفاعی بدن در برابر عفونت کاهش می‌یابد. از رشد پلاکتها نیز که کارشان کمک کردن به انعقاد خون است جلوگیری می‌کنند. غالباً اولین نشانه لوسمی عبارت از کم خونی کودک وناتوانی او در بهبودی سریع از بیماریهای عفونی است.
● چه کار می‌توان کرد؟
سابقاً آینده خوبی برای کودکان مبتلا به لوسمی تصور نمیشد اما در ده سال اخیر شیوه‌های درمانی جدید امکان معالجه قطعی را در ۵۰ درصد کودکانی که شایعترین شکل لوسمی را دارند بوجود آورده است تمام کودکانی که دچار این بیماری هستند توسط دکتر اطفال که در بیماری لوسمی کودکان تخصص دارد مورد درمان قرار می‌گیرند داروهایی خوراکی و تزریقی برای کودک تجویز میشود در شایعترین نوع لوسمی کودکان، پرتو درمانی و داروهای مخصوص برای از بین بردن سلولهای سرطانی در مغز مورد استفاده قرار می‌گیرد.
در آغاز درمان ممکن است یک نوبت تزریق خون انجام شود اگر تعداد گلبولهای سفید خون به حد بسیار پائینی کاهش پیدا کند باید کودک را از دیگران جدا نمود و تمام ملاقات کننده‌ها بایستی از ماسک استفاده کنند و لباسهای مخصوص بپوشند. بعد از چند هفته به کودک شما اجازه داده میشود برای از سرگیری زندگی معمولی خود به خانه برگردد معاینات منظم برای مراقبت از بیمار ضرورت دارد.
نقش مهم والدین حمایت کردن از کودک با پیگیری درمانهای دراز مدت و مراعات حال کودک است. کودکان مبتلا به لوسمی نباید در معرض بیماریهای شایع عفونی کودکان از قبیل آبله مرغان قرار گیرند (مگر اینکه قبلاً ایمنی لازم را کسب کرده باشد) از برخورد کودک خود با همبازیهایش احتیاط را از دست ندهید.
منبع : سایت کودکان


همچنین مشاهده کنید