سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

مخملک Scarlet fever


مخملک Scarlet fever
● علائم : - گلودرد - لوزه‌های ملتهب - تب ۴۰ درجه - دل درد - لکه‌های کوچک جوش که از سینه و گردن شروع میشود و سپس بجز دور دهان به همه جای بدن انتشار می‌یابد - لکه‌های قرمز رنگ بر روی زبان باردار
مخملک یکی از بیماریهای شایع در میان کودکان است اگر چه عامل بوجود آورنده آن باکتری معروف استرپتوکوک میباشد. این باکتری عامل ورم لوزه‌ها Tonsillitis نیز هست. مخملک با ورم لوزه‌ها مشابه است بجز اینکه در مخملک علاوه بر گلودرد، بثورات پوستی نیز ایجاد میشود. دوره نهفتگی آن یک الی ۵ روز است که بعد از این مدت، نشانه‌های آن ظاهر میشود. بعد از سه روز گلودرد، ورم لوزه‌ها، تب، استفراغ و احتمالاً دل دردهایی که بخاطر تورم غده‌های شکمی است بثورات مخملک بصورت لکه‌های کوچکی که به هم می‌پیوندند ظاهر میشوند. این لکه ها ابتدا در سینه و گردن و سپس در تمام بدن بوجود می‌آیند. جوش ممکن است خارشدار باشد. اما به خاطر آنکه پیرامون دهان را نمی‌گیرد می‌توان آنها را تشخیص داد. زبان نیز ممکن است قرمز و باردار باشد بعد از پنج روز، جوشها ناپدید می‌شوند اما بعد از آن پوست دچار پوسته ریزی میشود که ممکن است تا دو هفته ادامه پیدا می‌کند.
● آیا خطرناک است؟
مخملک بندرت خطرناک است. اما اگر کودک شما به باکتری حساس باشد عفونت می‌تواند موجب ورم کلیه‌ها Nephritis یا مفاصل و یا قلب (تب روماتیسمی) شود. با این وجود، عوارض فوق بندرت اتفاق می‌افتد.
● ابتدا چه کار باید بکنید؟
۱) گلوی کودک خود را بمنظور دیدن قرمزی و ورم لوزه‌ها مشاهده کنید. زبان وی را از نظر بادار بودن و نیز لکه‌های قرمز روشن بر روی آن ملاحظه کنید.
۲) دمای بدن کودک خود را از نظر تب اندازه بگیرید. اگر تب داشت، او را به بستر ببرید وسعی کنید با کمپرس آب ولرم دمایش را پایین بیاورید.
۳) مایعات خنک کافی به کودک بنوشانید و برای تسکین دادن گلودرد، آسپرین بچه یا شربت استامینوفن به او بدهید.
● آیا مشورت با دکتر لازم است؟
اگر به مخملک مشکوک هستید بلافاصله با دکتر تماس بگیرید.
● دکتر چه اقدامی انجام خواهد داد؟
دکتر برای به حداقل رساندن شدت بیماری و پیشگیری از عوارض آن، آنتی بیوتیک تجویز می‌کند. درباره عوارضی که از عفونت استرپتوکوکی ناشی میشوند شما را مطلع خواهد ساخت بطوریکه اگر بعد از بهبودی کودک شما عوارضی در وی مشاهده کردید بلافاصله با وی تماس حاصل کنید.
● شما چه کمکی می‌توانید بکنید؟
استراحت در بستر معمولاً ضرورتی ندارد اما کودک خود را گرم و آرام نگهدارید.
مخملک در مجموع یک بیماری حاد نیست و کودک شما هفت روز بعد از شروع و ظاهر شدن نشانه‌ها بهبودی پیدا می‌کند و می‌تواند بمدرسه برود.
اگر کودک شما اشتهایش را از دست داده است و یا هنگام بلع احساس درد گلو می‌کند مقادیر فراوانی مایعات به وی بدهید.
اگر آبکی کردن غذاها می‌تواند عمل بلع را برای کودک ساده‌تر کند اینکار را انجام دهید.
منبع : سایت کودکان


همچنین مشاهده کنید