جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

مسمومیت غذایی Food poisoning


مسمومیت غذایی Food poisoning
● علائم : - چنگ زدن شکم - تب - استفراغ - مدفوع مکرر و آبکی، ممکن است در آن خون، چرک، یا مخاط نیز دیده شود - ضعف عضلانی و لرز - بی‌اشتهایی
مسمومیت غذایی نوعی التهاب معده روده Gostroenteritis است که بر اثر خوردن غذاهای فاسد یا سمی و معمولاً آلوده به باکتری بوجود می‌آید. در طول ۳ الی ۲۴ ساعت، بسته به نوع سم علائمی از قبیل گرفتگی شکم، تب، استفراغ، و اسهال با شدتی ناراحت کننده ظاهر میشوند. در غذاهایی که آلوده به باکتری هستند باکتریها از خود سمی ترشح می‌کنند که بر پوشش داخلی روده‌ها اثر می‌گذارد و موجب التهاب آن میشود، انواع باکتریهایی که مسمومیت غذایی پدید می‌آورند فراوانند اما شایعترین آنها عبارت است از: سالمونلا، Salmonella شیگلا، Shigella استافیلوکوک Staphylococcit و ای کولای E.coli که مهمترین عامل مسمومیتهای غذای در شیرخوارانی است که از شیرخشک تغذیه می‌کنند از انواع مسمومیتهای غذایی غیرباکتریایی، می‌توان از مسمومیتهای ناشی از خوردن مواد شیمیایی، حشره‌کشها یا برخی از گیاهان نام برد.
آیا خطرناک است؟
این بیماری از آنجائیکه سریعاً می‌تواند به بی‌آب شدن بدن منجر شود خطرناک است.
ابتدا چه کار باید بکنید؟
۱) اگر کودک اسهال و استفراغ دارد درجه حرارت بدنش را از نظر تب اندازه بگیرید.
۲) مدفوع کودک را از نظر وجود خون یا مخاط در آن بررسی نمائید.
۳) کودک را در بستر بخوابانید. از دادن هرگونه غذایی خودداری کنید اما سعی کنید مایعات بدن او را با دادن نوشیدنیها به مقدار کم بطور پی در پی و اضافه کردن مقدار خیلی کم نمک و یک قاشق مرباخوری (۵ml) قند به آن، حفظ کنید.
۴) سعی کنید عامل مسمومیت کودک را پیدا کنید.
● آیا مشورت با دکتر لازم است؟
اگر اسهال و استفراغ بیشتر از شش ساعت ادامه داشته باشد ونتوانید آنها را صرفاً با
دادن مایعات کنترل نمائید بیدرنگ به دکتر مراجعه کنید. چنانچه بیماری کودکتان ظرف ۲۴ ساعت بهبودی نیابد و یا فکر می‌کنید کودکتان یک ماده شیمیایی یا گیاه سمی خورده است بلافاصله به دکتر مراجعه نمائید. اگر در اینگونه موارد نتوانستید به سادگی به دکتر دسترسی پیدا کنید کودک را همراه با ماده سمی که حدس می‌زنید خورده است به نزدیکترین اورژانس ببرید.
● دکتر چه اقدامی انجام خواهد داد؟
در اکثریت موارد هیچ معالجه ویژه‌ای برای مسمومیت غذایی بجز جایگزین کردن مایعات و نمک که بخاطر اسهال و استفراغ از دست رفته‌اند وجود ندارد. احتمالاً یک پودر حاوی گلوکز و نمکهای ضروری را برای افزودن آن به مایعات کودک تجویز می‌کند.
اگر کودک شما در خطر بی‌اب شدن قرار دارد وی را برای تزریق مایعات بستری می‌کند اگر استفراغ بسیار شدید باشد یک داروی ضد استفراغ برای متوقف کردن آن تزریق می‌کند.
● شما چه کمکی می‌توانید بکنید؟
سطلی را کنار بستر کودک مخصوص استفراغ بگذارید تا مجبور به رفتن به توالت نباشد.
در صورتیکه کودک تب داشته باشد با یک قطعه نخ یا پارچه و حوله مرطوب، او را خنک کنید.
کمک کنید کودک دهانش را بعد از استفراغ بشوید.
نسبت به بهداشت سخت گیر باشید. مسمومیت غذایی یک بیماری عفونی است پس حتماً دستهای او را بعد از هر بار توالت رفتن کاملاً بشوئید. بعد از تعویض کهنه‌های بچه دستهای خود را نیز بشوئید.
برای جلوگیری از مسمومیت غذایی، تمام غذاهای پخته را در یخچال نگهداری کنید و اگر خواستید آنها را مورد استفاده مجدد قرار دهید کاملاً غذا را حرارت دهید زیرا سالمونلا در غذاهای گرم رشد می‌کند اما در دماهای بالا از بین می‌رود.
اگر کودک شما از نوشیدن مایعات کافی خودداری می‌کند و یا مزه پودرهای مخصوص را نمی‌پسندد چند قطعه خربزه به او بدهید تا بمکد.
قبل از پختن مواد یخ زده مخصوصاً مرغ و گوشت، بگذارید یخ‌های آن خوب آب شود و سپس آنها را کاملاً بپزید.
غذاهایی که راحت هضم میشوند از قبیل سوپ، ماست، ژله، و غذاهای پرچرب را هر وقت که کودک چیزی برای خوردن خواست به او بدهید. آثار بیماری معمولاً ظرف یکهفته از بین می‌روند.
برای از سرگیری شیر در شیرخواری که از شیرخشک تغذیه میشده است از دستورات دکتر پیروی کنید.
بررسی کنید که کودک ظرف ۲۴ ساعت گذشته چه خورده است هرگونه غذایی مشکوک نظیر مرغ، گوشت، ماهی، بستنی، کیک، شیر و ماست را که حدس می‌زند عامل بیماری بوده‌اند دور بریزید.
منبع : سایت کودکان


همچنین مشاهده کنید