پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

مننژیت Meningitis


● علائم :
تب بالاتر از ۳۹ درجه سانتی‌گراد (۱۰۲/۲ درجه فارنهایت) - سفتی گردن - سستی و سردرد - عدم تحمل نور - برجستگی ملاج - خواب آلودگی و گیجی - استفراغ - وجود بثورات قرمز در بیشتر نقاط بدن
مننژیت یعنی التهاب پرده‌هایی که مغز و نخاع را می‌پوشانند عامل ایجاد این بیماری، ویروس و باکتری است. مننژیتهای یروسی عموماً بدنبال اوریون بوجود می‌آیند و بیماری چندان خطرناکی نیستند. اما مننژیت باکتریایی خطرناک است که اگر زود تشخیص داده شود میتوان آنرا به طور موفقیت آمیز با آنتی بیوتیک درمان کرد.
▪ نشانه‌های مننژیت عبارتند از: تب، سفتی گردن، سستی، سردرد، بی‌خوابی، عدم تحمل نسبت به نور و در موارد نادر وجود جوشهای قرمز مایل به ارغوانی در روی پوست تشخیص مننژیت در اطفال و کودکان بواسطه ناتوانی آنها در بیان ناراحتیهای خود دشوار است. بچه‌های زیر دو سال، ملاج اندکی برآمدگی پیدا می‌کند.
● آیا خطرناک است؟
مننژیت باکتریایی فوق‌العاده خطرناک است و باید بصورت اورژانس درمان شود. اگر درمان نشود می‌تواند کشنده باشد.
● ابتدا چه کار باید بکنید؟
۱) اگر مشکوک به مننژیت هستید یا اینکه کودک شما مبتلا به اوریون است سر کودک را طوری خم کنید که با سینه‌اش تماس پیدا بکند وبه خشکی گردن یا احساس درد آن توجه کنید.
۲) چنانچه کودک شما کمتر از دو سال دارد ببینید که آیا چشمانش را از نور بر می‌گرداند و دقت کنید که آیا ملاج به بیرون برجستگی دارد یا خیر.
● آیا مشورت با دکتر لازم است؟
چنانچه به مننژیت مشکوک هستید بلافاصله به دکتر مراجعه کنید.
● دکتر چه اقدامی انجام خواهد داد؟
دکتر، کودک شما را جهت نمونه‌برداری از مایع نخاع به بیمارستان می‌فرستد. این عمل با بی حسی موضعی انجام گیرد.
چنانچه کودک شما دارای مننژیت باکتریایی باشد مقادیر زیادی آنتی بیوتیک از راه وریدی به او داده میشود. مننژیت ویروسی بخودی خود خوب میشود اما داروهای ضد درد برای از بین بردن نشانه‌های بیماری به کودک داده میشود.
● شما چه کمکی می‌توانید بکنید؟
از بردن کودک به مدرسه خودداری کنید زیرا مننژیت یک بیماری مسری است.
تهیه نمونه‌ای از مایع مغزی نخاعی معمولاً در ناحیه مهره‌های کمری انجام می‌گیرد و به آن LP یا Lumbar Puncture می‌گویند و در بین مردم ما به کشیدن آب کمر مشهور است. در مواردی که حتی احتمال بسیار کمی از مننژیت وجود داشته باشد پزشک موظف به انجام این کار است. اگر چه ممکن است عوارض جزئی نظیر سردرد و عفونتهای موضعی داشته باشد اما با احتیاطهای لازمی که پزشکان می‌کنند روشی کاملاً مطمئن و بی‌خطر است ولی متأسفانه در جامعه ما بسیار از آن وحشت دارند بطوریکه حتی ممکن است از اقدام پزشک نیز جلوگیری کنند در حالیکه ندانسته سلامتی کودک خود را بخطر می‌اندازند. همیشه در اینگونه موارد به توصیه‌های پزشکان توجه کنید.
منبع : سایت کودکان


همچنین مشاهده کنید