شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

ورم ملتحمه Conjunctivitis


● علائم : - قرمزی چشم و آبریزش از آن همراه با درد یا خارش - عدم تحمل نور روشن - ترشحات چرکی که بعد از خواب مژه‌ها را بهم می‌چشباند
ملتحمه، پرده‌ای است که کره چشم و درون پلک را می‌پوشاند. این پرده می‌تواند بر اثر عفونت ویروسی یا باکتریایی و یا بخاطر آسیب ناشی از ورود شیء خارجی به چشم یا مواد شیمیایی و یا واکنش آلرژیک، متورم شود. در این حالت، چشم قرمز شده و از آن آب می‌آید و همراه با درد و خارش بسیار شدید می‌باشد و بر اثر نور روشن تحریک میشود. این ناخوشی که می‌تواند یک یا هر دو چشم را مبتلا سازد مسری است.
● آیا خطرناک است؟
اگرچه ورم ملتحمه یک عفونت خطرناک چشمی نیست اما باید بوسیله دکتر معالجه شود.
● ابتدا چه کار باید بکنید؟
۱) ببینید آیا یک شیء خارجی در چشم فرو رفته است در این صورت اگر می‌توانید آنرا خارج سازید.
۲) بعنوان یک اقدام موقت، قبل از مراجعه به دکتر، هر یک از چشمها را صرفنظر از اینکه آسیب دیده‌اند یا نه شستشو دهید برای اینکار از محلول ۵ میلی (یک قاشق مرباخوری) نمک در یک لیوان آب گرم که قبلاً جوشانده‌اید استفاده کنید. برای هر چشم بطور جداگانه از یک میله نازک که در سر آن گلوله پنبه پیچانده شده است استفاده نموده و از گوشه داخلی چشم شروع کرده و بطرف بیرون پاک کنید.
۳) اگر فقط یک چشم کودکتان آسیب دیده باشد آنرا بسته نگهدارید تا از اصطلاک بین قسمتهای دیگر چشم با ملتحمه جلوگیری شود. یک گاز یا پارچه تمیز و گرم را روی چشم بگذارید و آنرا با کمک باند در آن محل نگهدارید.
۴) برای جلوگیری از گسترش عفونت، از کودک خود بخواهید دستهایش را تمیز کند و چشمهایش را دست مالی نکند.
● آیا مشورت با دکتر لازم است؟
اگر به ورم ملتحمه مشکوک هستید بلافاصله با دکتر تماس بگیرید.
● دکتر چه اقدامی انجام خواهد داد؟
اگر عفونت موجب بیماری شده است دکتر برای کودک شما قطره‌های چشمی یا پماد برای برطرف کردن آن تجویز می‌کند. اگر عفونت در طول چند روز به درمان جواب ندهد ممکن است شما را نزد متخصص بفرستد.
اگر تحریک بر اثر آلرژی مانند تب یونجه بوجود آمده باشد قطره‌های ضد التهاب چشم و داروهای آنتی هیستامین تجویز خواهد کرد.
اگر چیزی داخل چشم کودک شما فرو رفته باشد آنرا خارج میسازد.
● شما چه کمکی می‌توانید بکنید؟
به کودک یادآوری کنید که عفونت بوسیله دستهایش قابل سرایت است و باید آنها را تمیز کند و از حوله‌های جداگانه و مخصوص خود استفاده نماید.
اگر کودک شما دچار تب یونجه است وی را به چمن‌های تازه چیده شده نبرید.
منبع : سایت کودکان


همچنین مشاهده کنید