جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

یخ زدگی Frostbite


● علائم : - پوست سرد، سفت و قرمز، معمولاً روی دستها، انگشتان پا، بینی یا گوشها که ابتدا براق شده و سپس به رنگ تیره و خاکستری تغییر رنگ می‌دهد. - ظاهر شدن تاول روی محل یخ زده - کرختی منطقه آسیب دیده
یخ زدگی زمانی ایجاد میشود که بدن در معرض سرما واقع شود و جریان خون به محل سرمازده متوقف گردد و پوست یا محل قرار گرفته در سرما یخ بزند. پوست ابتدا قرمز شده سپس براق و بعد به رنگ کدر و خاکستری در می‌آید. معمولاً‌ تاول نیز بوجود می‌آید. انگشتان دست و پا، بینی و گوشها شایعترین محلهای یخ زدگی هستند.
● آیا خطرناک است؟
یخ زدگی خطرناک است و باید فوراً و بصورت اورژانس درمان شود ولی روشها و کمکهای اولیه را باید خودتان هر چه سریعتر آغاز کنید. اگر درمان سریعاً انجام شود یخ زدگی دوام چندانی نخواهد داشت اما در موارد شدید امکان دارد به قانقاریا (سیاه شدن و مرگ بافتی گرفتار) و قطع عضو منتهی شود.
● ابتدا چه کار باید بکنید؟
۱) فوراً‌ کودک را از محیط سرد دور کنید. در صورت امکان از شخص دیگری بخواهید دکتر را خبر کند. اگر تنها هستید انجام اقدامات و کمکهای اولیه نسبت به هر کار دیگری اولویت دارد.
۲) منطقه آسیب دیده را در معرض گرمای مستقیم قرار ندهید و یا آنرا نمالید اگر انگشتان دست یا پا دچار یخ زدگی شده‌اند آنها را در آب گرم فرو کنید و همچنان آب گرم به ظرف بیافزائید تا دمای آن همواره ثابت و گرم باقی بماند. اگر به آب گرم دسترسی ندارید با گذاشتن انگشتان یخ زده کودک به زیر بغل خود و یا چسباندن صورت او در آغوش خودتان گرما را تأمین کنید.
۳) کودک را در پتو پیچانده و مایعات داغ به او بدهید. اگر دستهایش آسیب دیده‌اند خودتان به او مایعات بنوشانید. نگذارید کودکتان با پای آسیب دیده راه برود.
۴) زمانیکه منطقه یخ زده صورتی رنگ شد گرما دادن را متوقف کنید و دور آن گاز یا پنبه یا پارچه رنم پیچانده و فوراً به اورژانس بروید.
۵) هنگامیکه به بیمارستان می‌روید عضو آسیب دیده را همطراز از سینه کودک قرار دهید تا جریان خون بدانجا سرعت گیرد. بعنوان مثال، پاهای او را بلند کرده و یا دستهایش را همعرض سینه‌اش قرار دهید.
● آیا مشورت با دکتر لازم است؟
بمحض آنکه صورتی شدن رنگ پوست را ملاحظه کردید فوراً به اورژانس بروید.
● دکتر چه اقدامی انجام خواهد داد؟
دکتر ناحیه یخ زده را از نظر رسیدن جریان خون به آن معاینه خواهد کرد اگر جریان خون در محل کافی نباشد ممکن است داروهایی برای این منظور تجویز کند.
● شما چه کمکی می‌توانید بکنید؟
همیشه کودکتان را در هوای سرد به خوبی بپوشانید.
منبع : سایت کودکان


همچنین مشاهده کنید