جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

پیچ خوردگی Sprain


● علائم : - تورم و حساسیت - احساس درد در مفصل آسیب دیده زمانیکه به آن فشار یا وزنی وارد میشود - کوفتگی
پیچ خوردگی عبارت است از پارگی بافتهای سفت و تسمه مانندی به اسم رباط که کارشان حمایت از مفصل و محدود کردن حرکات آن است. پیچ معمولاً زمانی رخ می‌دهد که کشیدگی بیش از حد یا حرکت پیچشی ناگهانی باعث شود که مفصل بیشتر از محدوده مجاز حرکتش بچرخد.
پارگی موجب خونریزی در مفصل میشود که نهایتاً ورم، درد و کوفتگی شدید را از خود به جا می‌ گذارد. (اگر فقط چند رشته از رباط پاره شوند به آن کشیدگی یا strain می‌گویند). شایعترین جاهای پیچ خوردگی عبارتند از مچ پا، زانو و مچ دست. از آنجا که رباطها نزدیک به سطح پوست این مفصلها قرار دارند و در زیر آنها استخوان مکحم وجود دارد ورم سریعاً ایجاد میشود و کودک شما نمی‌تواند بر روی مفصل، پیچ خورده تکیه داده و وزن خود را بر آن قرار دهد.
در اطفال کوچک کمتر پیچ خوردگی رخ میدهد. زیرا مفاصل آنها خیلی نرم و قابل انعطاف‌اند. اما در کودکان ۶ تا ۱۲ ساله کاملاً شایع است.
● آیا خطرناک است؟
پیچ خوردگی دردناک است اما خطری در بر ندارد اگر چه بدون عکسبرداری (رادیولوژی) به سختی می‌توان پیچ خوردگی را از شکستگی استخوان و در رفتگی مفصلی تشخیص وافتراق داد.
● ابتدا چه کار باید بکنید؟
۱) اگر مفصل یا عضو آسیب دیده تغییر شکل نداده است (که در آنصورت می‌توانست نشان دهنده یک در رفتگی یا شکستگی باشد) کودک خود را خوابانده و عضو صدمه دیده را بلند کنید.
۲) برای کاهش تورم از کمپرس سرد استفاده کنید.
۳) برای حمایت از مفصل ابتدا روی آنرا یک لایه ضخیم از پنبه طبیعی بپوشانید سپس با باندکشی مفصل را باندپیچی کنید. متعاقباً برای آنکه تورم آتی موضع آسیب دیده منجر به سختی بیش از حد باند نشود باندپیچی را مرتباً چک کنید.
۴) از کودک خود بخواهید حداقل برای ۲۴ ساعت مفصل را استراحت دهد.
● آیا مشورت با دکتر لازم است؟
اگر درد شدید باشد و مفصل یا عضو آسیب دیده تغییر شکل داده باشد که نشانگر در رفتگی یا شکستگی است باید بلافاصله به دکتر مراجعه کنید اگر بعد از ۴۸ ساعت تورم فروننشست و یا کودک شما هنگام فشار بر عضو آسیب دیده درد شدیدی احساس می‌کند مشورت با دکتر ضروری است.
● دکتر چه اقدامی انجام خواهد داد؟
اگر دکتر به در رفتگی یا شکستگی مشکوک است کودک شما را به بخش سوانح یا اورژانس بیمارستان ارجاع می‌دهد.
اگر آسیب وارده پیچ خوردگی باشد دکتر مفصل آسیب دیده را باندپیچی می‌کند.
منبع : سایت کودکان


همچنین مشاهده کنید