جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

گال (جربِ) Scabies


● علائم : - خارش شدید (خصوصاً در شب) - خطوط نازک و کوتاهی که به لکه‌های سیاه به اندازه نوک سنجاق ختم می‌شوند. به این خطوط نقب می‌گویند و اغلب بین انگشتان راحتتر دیده میشود - زخم در مناطق خارش
جرب،یک جوش تحریک کننده و خارش داری است که بوسیله یک انگل کوچک ایجاد میشود. این انگل پس از سوراخ کردن پوست نقبهایی در آن ایجاد کرده و در آنجا تخم‌گذاری می‌کند و همین باعث بوجود آمدن جوشهایی میشود که تقریباً همیشه دستها و انگشتان مخصوصاً شکافهای بین انگشتان را مبتلا می‌سازد. از دیگر محلهای فعالیت آن قوزک‌پا، پاها، انگشتان پا، آرنج و اطراف آلت تناسلی را میتوان نام برد. وقتیکه تخم‌ها سر برآورند و به انگل بالغ تبدیل شدند خیلی آسان از راه تماس مستقیم به شخص دیگر انتقال می‌یابند از دیگر راههای انتقال آن استراحت در بسترها و استفاده از ملحفه‌های آلوده به این انگل می‌باشد.
● آیا خطرناک است؟
گال خطرناک نیست اما مسری میباشد و اگر فوراً معالجه نشود به دیگر اعضاء فامیل یا کلاس مدرسه سرایت می‌کند.
● ابتدا چه کار باید بکنید؟
۱)اگر کودک شما خود را خیلی می‌خاراند در جستجوی خطوط نازک نقبهای انگل بر روی پوست وی باشید.
۲) اگر به جرب مشکوکید کودکتان را تا زمان معالجه یافتن بمدرسه بفرستید.
۳) کودک را از خاراندن خود بر حذر دارید. زیرا اینکار ممکن است به ایجاد زخمهای عفونی منجر گردد و احتمالاً تشخیص دکتر را با دشواری مواجه نماید.
● آیا مشورت با دکتر لازم است؟
اگر خارش کودک زیاد است و شما به گال مشکوک هستید بلافاصله به دکتر مراجعه کنید.
● دکتر چه اقدامی انجام خواهد داد؟
یک لوسیون مخصوص را برای درمان تمام اعضاء خانواده تجویز می‌کند.
● شما چه کمکی می‌توانید بکنید؟
بعد از اینکه حمام کردید، لوسیون را از زیر گردن به پائین روی تمام بدن بمالید و بگذارید تا خشک شود و تا ۲۴ ساعت آنرا نشوئید. برای اطمینان از رفع آلودگی،‌این روش را یک نوبت دیگر باید تکرار کرد.
معالجه را برای اعضاء خانواده بطور همزمان انجام دهید.
تمام لباسهای خواب، پوشاک و ملحفه‌ها را برای ریشه کن کردن انگل تمیز شسته و بخار دهید. در صورتیکه انگل روی پوست انسان نباشد تنها ۶ روز قادر است به زندگی ادامه دهد.
منبع : سایت کودکان


همچنین مشاهده کنید