چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

۲۶ شهریور ۱۳۸۶ ـــ ۱۷ سپتامبر ــ انتقاد شدید رئیس جمهور ونزوئلا از جورج بوش در مجمع عمومی سازمان ملل


۲۶ شهریور ۱۳۸۶ ـــ ۱۷ سپتامبر ــ انتقاد شدید رئیس جمهور ونزوئلا از جورج بوش در مجمع عمومی سازمان ملل
چاوزهنگام انتقاد
هوگو چاوز رئیس جمهوری ونزوئلا پانزدهم سپتامبر ۲۰۰۵ در نطق خود در اجتماع سران کشورها در مقر سازمان ملل که به مناسبت شصتمین سال تاسیس این سازمان گرد آمده بودند، شدیدترین نطق را بر ضد دولت جورج بوش ایراد کرد. وی در این نطق گفت: بوش که بدون اجازه سازمان ملل و برغم مخالفت این سازمان به عراق لشکر کشید و این کشور را اشغال کرد و به این روز افکند نباید دیگران را از این سازمان بترساند. جنگ عراق نشان داد که آمریکا برای سازمان ملل ارزش قائل نیست و تنها می خواهد از آن استفاده ابزاری کند. چرا آمریکا، پس از آن که اسلحه کشتار جمعی در عراق نیافت آنجا را ترک نکرد؟. بهانه لشکر کشی به عراق، وجود اسلحه کشتار جمعی در عراق بود که قبلا هم گفته شده بود چنین چیزی وجود ندارد.
وی سپس پیشنهاد کرد که مقر سازمان ملل به یک کشور در حال توسعه و به یک شهر و یا بندر آزاد منتقل شود، و گفت که مقر سازمان ملل باید در جایی باشد که همگان بدون رو به رو شدن با این همه تشریفات و بازرسی و اعمال سیاست و تبعیض بتوانند به آن دسترسی داشته باشند و نگران ویزا و از این قبیل موانع نباشند.
وقتی که برای چاوز چپگرا یادداشت ارسال شد که زمان، برای نطق او که پنج دقیقه تعیین شده است به پایان رسیده، یادداشت را به گوشه ای افکند و گفت: چرا به جورج بوش ۲۰ دقیقه وقت داده شد و به سران دیگر از جمله من فقط پنج دقیقه! و به نطق بدون نوشته خود ادامه داد.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید