سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

۲۵ شهریور ۱۳۸۶ ـــ ۱۶ سپتامبر ــ به خاطر کشاورزان میهنش خود را کشت و قهرمان ملی شد


۲۵ شهریور ۱۳۸۶ ـــ ۱۶ سپتامبر ــ به خاطر کشاورزان میهنش خود را کشت و قهرمان ملی شد
خودکشی « لی کیونگ هائه » رئیس اتحادیه کشاورزان کره جنوبی در ۱۵ سپتامبر ۲۰۰۳ درحاشیه آخرین جلسه نشست سازمان جهانی بازرگانی که در « کنکون » مکزیک برگزار شده بود ، بیش از خبر شکست این مذاکرات در جهان بازتاب داشت. این نشست موفق به نزدیک کردن نظر کشورهای فقیر و غنی به یکدیگر نشد. نشست کنکون از همان آغاز پر سر و صدا بود. در آستانه برگزاری آن ، هزاران تن از مخالفان جهانی شدن تجارت مقابل ساختمان محل برگزاری جلسات با تن عریان دست به تظاهرات و اعتراض زده بودند.
«هائه » به منظور جلب توجه کشورهای غنی نسبت به وضعیت نا مطلوب هفت میلیون کشاورز کره جنوبی که وی نمایندگی آنان را داشت وارد کنکون شده بود.
« هائه » در طول جلسات اصرار داشت که کشورهای غنی از جمله آمریکا و اتحادیه اروپا از سوبسید کشاورزان خود دست بردارند ، زیرا که این سوبسید سبب تولیدمحصولات کشاورزی ارزان می شود و کشاورزان کره و کشورهای دیگر نمی توانند با این اجناس ارزان که وارد بازارهایشان می شود رقابت کنند و ورشکست و بیچاره می شوند. « هائه » گفته بود که او یک کشاورز است و به دلیل شکست در رقابت با تولیدات کشاورزی وارداتی که ارزانتر به فروش می رسند چهل هکتار زمین خود را از دست داده و این زمین به تصرف بانک درآمده و برای او ، تنها یک باغ کوچک سیب باقی مانده است که آن هم در شرف حراج شدن توسط بانک است. چون به اظهارات « لی کیونگ هائه » توجه نشد به قلب خود دشنه فرو کرد و در برابر چشم صدها تن در کنکون جان داد . « هائه » قبل از فرو بردن دشنه به قلب خود با صدای بلند گفت که خود را می کشد تا به این طریق ناله کشاورزان کره ای را به گوش جهانیان برساند.
« هائه » که با این عمل خود قهرمان مردم کره جنوبی شده است قبلا نماینده پارلمان محلی در این کشور بود.مردم کره جنوبی ـ به همان گونه که در عکس دیده می شود ـ قاب عکسهای او را بر در و دیوار شهرها و روستاها آویزان کرده و در برابرشان به حالت احترام به زانو در می آیند و ادای احترام می کنند.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید