پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

۱۹ شهریور ۱۳۸۶ ــ ۱۰ سپتامبر ــ سویس بی طرف در سازمان ملل!


کشور سویس مرکب از ۳ جامعه آلمانی، فرانسوی و ایتالیایی که کنگره وین در سال ۱۸۱۵ بر موجودیت آن صحه گذارد تا به عنوان یک کشور "دائما بی طرف " میان کشورهای بزرگ اروپای قاره ای حایل باشد که به هم نتازند دهم سپتامبر سال ۲۰۰۲ در آغاز تشکیل مجمع عمومی سالانه سازمان ملل به عنوان عضو شماره ۱۹۰ وارد این سازمان شد.
سویسی ها تا مارس ۲۰۰۲ (اسفند ماه ۱۳۸۰) از ورود به سازمان ملل اکراه داشتند و در رفراندم مارس هم با اکثریتی ضعبف ( اندکی کمتر از ۵۵ درصد ) با عضویت وطنشان در این سازمان موافقت کردند. مخالفان این عضویت دلیل مخالفت خود را عمدتا بی خاصیت بودن سازمان ملل که مجمع عمومی آن کاره ای نیست و شورای امنیتش هم در کنترل پنج کشور بزرگ است که اجازه نمی دهند بر خلاف اراده آنها اقدامی صورت گیرد اعلام کرده بودند.
کنگره وین سال ۱۸۱۵ به منظور خنثی کردن آثار فتوحات ناپلئون و جلوگیری از پیدایش یک ناپلئون دیگر در اروپا برگزار شده بود . بنابراین، با تشکیل اتحادیه اروپا ضرورت نداشت سویس که میزبان بسیاری از شعب سامان ملل و محل تشکیل کنوانسیونهای جهانی بوده است در خارج این سازمان باقی می ماند. سویسی ها بابت حق عضویت در سازمان ملل باید هر سال ۴۲ میلیون دلار بپردازند.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید