چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

جایگاه زن، در اندیشه اسلامی


یکی از مسایل مهم فقهی و اسلامی، مسأله «زن» است.
مفهوم اسلامی «زن» چیست؟
و نقش انسانی او چه می‏باشد و به عبارت روشن‏تر، حوزه انسانیّت او، تا چه مقدار، گسترده است؟
و نقش او در مسایل جاری جامعه، چیست؟
به سادگی می‏توان دریافت که نقش اجتماعی زن، در برپایی عدل و داد، حائز اهمیت است و همچون مرد که در این راستا وظیفه‏ای دارد، او نیز مسؤول است.
و آیا جامعه اسلامی، جامعه کاملاً بسته‏ای است که در عرصه‏های اجتماعی، زن نمی‏تواند در کنار مرد، قرار گیرد؟ به‏گونه‏ای که هیچ ارتباطی به جز روابط خانوادگی میان زن و مرد نباشد و زن هیچ فرصتی برای شرکت در مسائل اجتماعی، نداشته باشد.
آیا زن از هر نوع فعالیتی در عرصه‏های مختلف محروم شده است؟
در سیمای تمامی جوامع اسلام، همواره چنین پرسشهایی، دیده می‏شوند و چه بسا یکی از خطرناکترین مشکلات، در این زمینه، گروهی از دانشمندان مسلمان باشند، که در میان آنها، برخی از فقیهان نیز به چشم می‏خورند.
این دسته می‏کوشند تا مفاهیم آیات و روایات را بدون بهره‏گیری از نیروی اندیشه دریابند و در این میان، از آگاهیهایی بهره می‏گیرند
که در ذهنشان حَک شده است؛ به‏گونه‏ای که فرد، نمی‏تواند به مضمون آیه و یا حدیثی پی برد، مگر آنکه از مجرای این مفاهیم پذیرفته شده ذهنی، بگذرد و یا از مسائلی که از این سو و آن سو در ذهنش نقش بسته است، کمک بگیرد. این مسائل رفته رفته در ذهن، به صورت مسائلی بدیهی جلوه‏گر می‏شوند، به گونه‏ای که اگر با آنها مخالفت شود، گویی با امری بدیهی مخالفت شده است و در نتیجه چگونه انسان می‏تواند با بدیهیّات، مخالفت کند؟!
منبع : مرکز اطلاع‌رسانی آل بیت


همچنین مشاهده کنید