جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

اسلام و نقش اجتماعی زنان


یکی از مشکلات بزرگی که حرکتها، بویژه حرکت دین در مسیر ارزشهای انسانی را محدود می‏کند، برخورد انسان، با مسائل و مشکلات گوناگونی است که در مراحل مختلف زندگی، فراروی او قرار دارد، و این امر سبب می‏شود که درست اندیشیدن، دین و مسیر اصلی حرکت، فراموش شود.
از این رو، انسان در اجتماع، در بسیاری از مقاطع، تسلیم شرایطی می‏شود، که او را در بر گرفته‏اند، و این شرایط چیزی نیست، جز میراثی بر گرفته از باورهای پیشینیان و رسوم اجتماعی و سنتهایی که بر اثر همجواری با جوامع دیگر و یا برخورد با آنها، پدید آمده‏اند.
بنابراین مشاهده می‏کنیم که مبدأ پیدایش و حرکت جامعه و دین، در بسیاری از موارد، به گونه‏ای نادرست تفسیر می‏شود و یا به انحراف کشیده شده است، تا آنجا که راههای علاجی که از دل معارف دینی برخاسته‏اند، نیز نمی‏توانند این جریان مخالف را متوقف کنند.
از این رو رفته رفته جریان مخالف، در برابر جریان صحیح، رشد می‏کند و باورهایی که بر پایه جریان نادرست به وجود آمده‏اند در اندیشه و ذهن خانه می‏کند، به گونه‏ای که ذهن و فکر انسان انباشته از باورهای پراکنده و گمراه کننده می‏شود.
هرچند نیروی اندیشه می‏تواند، برخی کج‏رویها را بیابد، اما همواره در طول تاریخ، جریان صحیح با جریان ناصحیح، در هر زمان و مکانی، در ظاهر با یکدیگر آمیخته شده‏اند. از این رو بر ماست که در یافتن اندیشه و مسیر صحیح از سرچشمه‏های اصلی همانند آیات و روایات، دقت کنیم و در مسیر حرکت خود از این سرچشمه‏ها، استفاده کنیم.
منبع : مرکز اطلاع‌رسانی آل بیت


همچنین مشاهده کنید