جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

۱۷ شهریور ۱۳۸۶ ــ ۸ سپتامبر ــ درخواست یاری یمنی ها از خسرو انوشیروان


۱۷ شهریور ۱۳۸۶ ــ ۸ سپتامبر ــ درخواست یاری یمنی ها از خسرو انوشیروان
هشتم سپتامبر در سال ۵۶۲ میلادی تنی چند از سران یمن در تالار معروف به طاق کسری در شهر تیسفون (نزدیک بغداد امروز) پایتخت آن زمان ایران با خسرو انوشیروان، شاه وقت ایران ملاقات کردند و از او خواستند که برای اخراج حبشی ها از وطنشان نیرو به یمن فرستد. ارتش مسیحیان حبشه با استفاده از اختلافات داخلی سران قبایل یمن، این سرزمین را تصرف کرده بود. شاه ایران (به نوشته تاریخ طبری «انوشروان» و به گفته سعدی «نوشیروان») پس از تبادل نظر با مشاوران خود و افسران ارشد، این درخواست را پذیرفت و دستور داد که چند واحد از سربازان پارس و کرمان با کشتی به یمن فرستاده شوند.
خسرو انوشیروان در آن روز پس از پذیرفتن مردم عادی (عوام الناس) که از مقامات کشوری شکایت داشتند در تالار کاخ خود، به نوشته تاریخ بلعمی «ایوان کسری در مدائن»، و دریافت شکایات آنان و شنیدن ناله هایشان از مظالم، نمایندگان قبایل یمن را پذیرفته بود.
تالار کسری که هنوز بر پای ایستاده است حدود پنجاه متر طول و ۲۵ متر عرض دارد. به نوشته مورخان رومی و ایرانی و عرب، واحدهای اعزامی ایران با وجود این که از نظر شمار کمتر از حبشی ها بودند، نیروهای حبشه را در هم شکستند و به دریای سرخ ریختند و به درخواست سران قبایل یمن، از آن پس تا مدتها یک ژنرال ایرانی در سرزمین یمن مستقر بود و عملا در حکومت مشارکت داشت.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید