جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

۸ شهریور ۱۳۸۶ ــ ۳۰ اوت ــ انفجار بمب در جلسه شورای امنیت کشور: قتل باهنر و رجایی


۸ شهریور ۱۳۸۶ ــ ۳۰ اوت ــ انفجار بمب در جلسه شورای امنیت کشور: قتل باهنر و رجایی
سی ام اوت مصادف است با سالروز قتل محمد جواد باهنر سومین نخست وزیر جمهوری اسلامی در انفجار عمدی دفتر نخست وزیری در سال ۱۹۸۱ (هشتم شهریور۱۳۶۰ خورشیدی). باهنر نخستین کرمانی بوده است که در طول تاریخ ایران تا مقام ریاست دولت بالا رفته بود.
در این رویداد، علاوه بر باهنر، چند تن دیگر از جمله محمدعلی رجایی رئیس جمهور وقت جان سپردند. انفجار، اندکی پس از آغاز جلسه شورای امنیت کشور روی داده بود. طبق گزارش های منتشره، رجایی در آغاز جلسه باهنر را به عنوان نخست وزیر به حاضران در جلسه معرفی کرده بود و گفته بود که از آن پس جلسات شورای امنیت کشور به ریاست باهنر تشکیل می شود. این گزارش ها حکایت دارد که مواد منفجره در یک کیف قرار داده شده بود که به صورت بمب ساعتی عمل کرد. چون مسئول حراست نخست وزیری (مسئول ضبط مذاکرات جلسه و گزارش های مطرح شده در آن) اندکی پیش از انفجار، به طور غیر منتظره از جلسه و ساختمان نخست وزیری خارج شده بود و دیگر اثری از او به دست نیامد، انگشت اتهام به سوی او اشاره شده است. گفته شده است که کیف حاوی مواد منفحره نیز متعلق به او بود. وی با آن کیف و یک دستگاه ضبط صوت بزرگ به اطاق جلسه رفته بود.
محمد جواد باهنر که از فعالان انقلاب سال ۱۳۵۷ بود هنگام فوت ۴۴ ساله بود. وی پیش از انقلاب از مدرسان و مولفان فقه و شرعیات اسلامی در وزارت فرهنگ (بعدا آموزش و پرورش) کشور بود.
قبل از انفجار نخست وزیری، چند اقدام از این دست در تهران برضد مقامات جمهوری اسلامی صورت گرفته بود از جمله انفجار در جلسه سران حزب جمهوری اسلامی و نیز انفجاری که منجر به مجروح شدن آیت الله خامنه ای شده بود. مقامات جمهوری اسلامی این سه انفجار را کار عوامل یک گروه دانسته اند.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید