پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

چگونه مسواک می زنید؟


چگونه مسواک می زنید؟
حسابی خوابتان می آید و آماده‌اید در رختخواب شیرجه بزنید، ولی یک کار باقی مانده است و آن هم سر زدن به آخرین دوستی است که در طول روز با او ملاقات می ‌کنید، "مسواک عزیز" را می ‌گویم. با بی‌ حوصلگی به دستشویی می ‌روید، خمیر دندان را روی مسواک می ‌گذارید و به جلوی تلویزیون برمی‌ گردید. در حالی که غرق تماشای آخرین صحنه‌های فیلم هستید، دندان‌هایتان را تند تند مسواک می ‌زنید. فکر می ‌کنم یک دقیقه هم نمی‌ شود.
اگر از شما سوال کنند، کدام قسمت‌ از دندان‌ها یتان را مسواک زده‌اید، به یاد ندارید، چون در حالی که غرق تماشای آخر فیلم بودید، مثل هر شب و به صورت خودکار، در کوتاه ‌ترین زمان ممکن دندان‌ها یتان را مسواک زده‌اید.
یک لحظه صبر کنید، حتما قبول دارید شما همین یک دست دندان را دارید و اگر هر یک از آنها را از دست بدهید، دندان تازه‌ای به جای آن رویش پیدا نخواهد کرد و باید تا آخر عمر با جای خالی آن کنار بیایید. از همین امشب با دندان‌ها یتان مهربان ‌تر باشید. لحظاتی را فقط به مسواک زدن اختصاص دهید، جلوی آینه بایستید و با این روش جدید دندان‌ها یتان را مسواک بزنید.
▪ همیشه عادت کرده‌ایم از سطح جونده یا سطح "لپی گونه‌ای" دندان‌ها مسواک زدن را شروع کنیم، بنابراین بیشتر اوقات وقتی نوبت به سطح زبانی دندان‌ها می ‌رسد، یا دستمان خسته شده است و یا مسواک زدن این سطح از دندان‌ها را از قلم می‌ اندازیم. بنابراین از امشب به بعد، اول سطح زبانی دندان‌ها، بعد سطح جونده و آخر از همه سطح گونه‌ای دندان‌هایتان را مسواک بزنید.
هنگامی که سطح جونده را مسواک می ‌زنید، موهای مسواک را مثل برس روی این سطح نکشید. این کار نه تنها موجب سایش سطح دندان‌ها می ‌شود، بلکه عمق شیارهای سطح دندان را نیز پاک نخواهد کرد. روش درست آن است که موهای مسواک را روی سطح جونده دندان‌ها فشار دهید و مسواک را فقط در جای خود لرزش دهید. به این ترتیب عمق شیارها که محل اولیه ی ایجاد پوسیدگی است، پاک خواهد شد.
ژ پشت دندان‌های جلویی و پشت آخرین دندان‌های موجود در هر قوس فکی که معمولاً دندا‌ن‌های عقل هستند، سرزمین‌های فراموش شده در دهان شما می ‌باشند که مسواک کمتر به این سرزمین‌ها پا می ‌گذارد.
برای پاک کردن این سطوح، مسواکتان را به صورت عمودی گرفته و یک زاویه ۴۵ درجه به آن بدهید. در این وضعیت موهای مسواک به این سطوح رسیده و می‌ تواند کاملا این سطوح را پاک کند.
از همین امشب برای مسواک زدن از این روش جدید استفاده کنید.‌

دکتر گلرخ ثریا
منبع : تبیان


همچنین مشاهده کنید