جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

چند مرحله برای بازگشت از شکست به پیروزی


چند مرحله برای بازگشت از شکست به پیروزی
اگر شما انسان موفقی هستید لازم است خودتان را برای مقابله و جلوگیری از شكست آماده كنید و اگر هم در مراحل سخت شكست هستید، به راهكارهایی نیاز دارید تا از این شرایط به نحوی استفاده كنید كه به سمت موفقیت تغییر مسیر بدهید.
برای این كار راهكارهایی پیش روی شما می‌گذاریم و اثربخشی آنها بسته به این است كه بدانید هر رویدادی نتیجه یكسری فعالیت‌هاست كه این عوامل می‌توانند آشكار یا پنهان، موازی و شاید هم زنجیره‌ای باشند ولی به هر حال اگر حاصل آن در احوال و احساسات ما حالتی خوشایند را ایجاد كند «موفقیت» و اگر احساسی ناخوشایند را ایجاد كند آن را «شكست» می‌نامیم.
پس برای تبدیل‌شدن یك شكست به پیروزی می‌توان آن احساس ناخوشایند را با احساس خوشایندتری مثل علاقه و دوستی تركیب كرد. اگر این كار را با میل شدید انجام دهید و هدف را در نزد خود عاشقانه دوست بدارید، بسیاری از شكست‌های قطعی را گامی به سوی هدف خواهید دید. نمونه‌های این نوع رفتارها زیاد هم دور از دسترس نیست و شاید در نظر بعضی‌ها بسیار هم ساده و خنده‌دار باشد مثل كارها و رفتارهایی كه مجنون در برابر لیلی از خودش نشان ‌داد و هر نوع جوابی را چه منفی و چه مثبت نشانه‌ای می‌دید برای نزدیك‌شدن به هدف.
● سكوی پرتاب
شكی نیست كه اوضاع همیشه بر وفق مراد نیست و حتی لایق‌ترین و تواناترین افراد چه از نظر شخصی و اجتماعی و چه از نظر مالی و كاری با مشكلات و ناكامی‌های زیادی روبه‌رو بوده و هستند. اما نوع رفتار آنها در برابر ناكامی‌ها با سایر افراد تفاوت دارد. ایشان شكست را محصول یك‌سری اشتباهات می‌دانند، پس با هر شكست یك‌سری علت‌ها را مرتفع می‌كنند. اما انسان‌های ضعیف در عین بیچارگی شكست را دلیلی بر ضعف‌های خود می‌دانند و با اولین شكست، تسلیم شده و آن را قبول می‌كنند.
برای ساخت سكوی پرتابی از جنس شكست این مثلث را دور بزنید. فردا روز دیگری است، از شكست‌ها عبرت بگیرید هنوز زنده‌ایم و فردا روز دیگری است.
بعضی‌ها به محض اینكه به بن‌بست می‌رسند و درها را پیش روی خود بسته می‌بینند راه‌های منطقی را رها كرده، دست به اقداماتی برای از بین بردن خود و یا شخصیت خود می‌زنند كه اقدام به خودكشی جسمی ‌آخرین و بدترین شكل آن نیست زیرا خودكشی روحی و شخصیتی می‌تواند نیروی حركت فرد را در جهت منفی هدایت كند. كارهایی مثل روآوردن به مواد مخدر و یا قرص‌های روان‌گردان از معمول‌ترین این كارهاست. حال بسته به ضعف شخصیتی افراد و با اشكال مختلفی رفتار می‌كند. این رفتارها حالات مزمن نیز دارد مانند خودآزاری و حتی استعمال سیگار كه در فرد به علت ترس و ناامیدی از آینده بروز می‌كند. اما شما هیچ چیز را تمام‌شده تصور نكنید و مشكلات را هر قدر هم كه لاینحل و بزرگ باشد حل‌شدنی بدانید، زیرا صبر و شكیبایی درهای بسیاری را پیش‌روی شما باز خواهد كرد. شكست‌های اینچنین نباید آینده را بگیرد زیرا كه در هر روز نعمت‌هایی نهفته است.
● از شكست عبرت بگیرید
فكرش را بكنید كه اگر تمام كسانی كه در امتحان و یا رقابتی شركت می‌كنند بدون هیچ خطر و یا سختی تمام مراحل را با موفقیت پشت سر بگذارند. آیا دیگر مدال قهرمانی و یا برتر‌بودن برای كسی معنی خواهد داشت؟
تمام انسان‌های موفق بارها كلمه نه را شنیده‌اند، پس هر «نه» را با ۲ مرحله زیر تجزیه و تحلیل كنید.
اول ـ از خود بپرسید، اشكال كار چه بود؟ یعنی سعی كنید به ریشه مشكلات پی ببرید، سپس آنها را به دقت و با ذكر جزئیات روی یك صفحه یادداشت كنید. ضمناً در این مرحله اصلاً عجله نكنید.
دوم ـ راهكارهای جدید چیست؟ یعنی با استفاده از نقایص راه‌های گذشته، راه جدیدی بسازید و آن را امتحان كنید. این پیام را در جایی مقابل دید قرار دهید.
«سپیده دم هر روز برای هر یك از ما فرصتی است تا كارهای نیك انجام دهیم، همواره از نو شروع كنیم و از این رهگذر، شكست‌ها و ناكامی‌های گذشته را جبران كنیم و بدانیم مصیبت همیشه پایان كار نیست».
● هنوز زنده‌ایم
آغاز هر شكست بسیار غم‌انگیز و تلخ است و شاید غیر قابل تحمل اما با گذشت زمان تاثیر آن كم می‌شود تا اینكه التیام یابد. هرگز مغلوب فراز و نشیب‌های زندگی نشوید و از آنها برای منعطف‌شدن شیوه زندگی خود استفاده كنید.
● می‌خواهیم با شكست مقابله كنیم
در مقابل شكست ۳ نوع عكس‌العمل كلی را می‌توان دید: دسته نخست آدم‌های ضعیف كه با یك زمین خوردن همانجا می‌مانند و از بین می‌روند. دسته دوم آدم‌های معمولی بعد از زمین‌خوردن برخاسته و راهی غیر از مسیر اصلی را دنبال می‌كنند تا از نظرها پنهان شوند و كسی نتواند آنها را سرزنش كند و دسته سوم انسان‌های بزرگ، بعد از زمین‌خوردن دست به زانوی خویش می‌گذراند و با افتخار خود را می‌تكانند و با لبخند، از ضربه تجربه‌ای را به خاطر می‌سپارند و ضربه را از یاد می‌برند و سپس با همان نیروی اولیه به سوی هدف حركت می‌كنند. بی‌شك انسان‌هایی كه در هر شرایط با مشكلات مقابله می‌كنند و به سوی هدف گام برمی‌دارند، پیروز خواهند شد.
● یك حركت معكوس از شكست به پیروزی
موفقیت و شكست بسته به برداشت و حالت شخصی فرد است و اگر موانع، دلسردی ما و شرایط سخت را با دیدی مثبت بنگریم دیگر عظمت و سختی گذشته را نخواهند داشت. حال توصیه‌های زیر را مانند انگشتان یك دست كنار هم ببینید تا بتوانید از نیروی یك دست استفاده كنید. «شانس كاره‌ای نیست»، «شهامت انتقادپذیری را داشته باشید مخصوصاً از خود»، «بعد از شكست بیشتر تلاش كنید»، «نقشه مسیر را تهیه كنید» و «سكه را فراموش نكن».
برای ساختن عادات جدید جهت كسب موفقیت به خود یادآوری كنید كه می‌خواهید به آن حدی از انسانیت برسید كه برای شما كمال محسوب شود البته بدون بلندپروازی و یا خیالبافی. سعی كنید با نگاه یك فرد بی‌طرف به كارهای خود نگاه كنید و ایرادهای خود را پیدا كنید سپس سریعاً برای حل آنها دست به كار شوید. زیرا بسیاری از مردم آن‌قدر به خودشان عادت می‌كنند كه توانایی دیدن اشكالات و راه‌های اصلاح نفس را از دست می‌دهند. خودانتقادی، كارایی و قدرت لازمه را جهت جلب موفقیت به شما می‌دهد و برعكس مقصر دانستن دیگران ویرانگر است.
● حتماً راهی هست
از آنجا كه در هنگام شكست، ذهن در حالت معلق به سر می‌برد هر فكری را به آن تلقین كنید روی آن تاثیر می‌گذارد و می‌تواند جهت آن را مشخص كند پس هرگز شكست را نپذیرید و نگویید كه «كار تمام است»، چه بسا كه با گفتن این كلمات حتی اگر در مرحله‌ای نه چندان ناامیدكننده باشید به سختی شكست بخورید. پس این‌گونه كار كنید: برای یافتن دلایل شكست و راه‌های پیروزی با گفتن جمله «حتماً راهی هست» شروع كنید و این كار را با جمله «بالاخره راهی پیدا می‌شود» پویا كنید تا در میانه راه را باز نمایید.
با افتخار عقب بنشینید و با انرژی تازه شروع كنید
گاهی آن‌قدر در جزئیات مساله غرق می‌شویم كه دیگر مسائل اصلی را از یاد می‌بریم. فراموش نكنید كه اغلب اوقات معمولاً خرابی یك اتومبیل به علت خرابی یك قطعه است و نه تمام آنها. پس هرگز با یك شكست كل طرح را زیر سؤال نبرید، صبر كنید تا عصبانیت‌ها و یا مسائل مثل آن فروكش كند و بعد با آرامش كامل، دوباره شروع كنید. در این بین از كارهای سرگرم‌كننده مخصوصاً مسافرت‌های كوتاه، كوه‌نوردی و یا دیدار دوستان برای تمدد اعصاب استفاده كنید و مطمئن باشید ذهنیت مثبت عوامل را به نفع شما وارد میدان می‌كند.
منبع : بیرتک


همچنین مشاهده کنید