پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

هر چه بخواهی، می‌یابی اگر..


هر چه بخواهی، می‌یابی اگر..
توانایی و قابلیت‌های شخصی خود را بشناسید و كشف كنید تا با به‌كارگیری به‌موقع و صحیح آنها به موفقیت دست یابید. تسلط را می‌توان از طرفی به معنای احراز برتری بر افراد و اشیا تلقی نمود و از طرف دیگر به معنای سطح خاصی از مهارت بكار برد. افرادی كه در سطح بالاتری از تسلط و توانایی‌های شخصی قرار دارند، قادرند به‌طور مستمر نتایجی كه عمیقاً برای آنها حائز‌اهمیت است را در یابند.
در عمل آنها به‌گونه‌ای كه یك هنرمند با اثر هنری ارزنده خود، ارتباط برقرار می‌كند، زندگی می‌كنند. آنها ابتكار را از طریق یادگیری دائمی در تمام عمر خود، انجام می‌دهند. تسلط و قابلیت‌های شخصی، عبارتند از سیستمی كه طی آن فرد به‌صورت مستمر دیدگاه‌های شخصی خود را روشن‌تر و عمیق‌تر می‌نماید، انرژی و توان را متمركز می‌كند، صبر و بردباری خود را گسترش می‌دهد و بالاخره آنكه، واقعیات را منصفانه و بی غرض در می‌یابد. با توجه به این تعاریف باز هم شمار بسیار كمی از انسان‌های بالغ در جهت رشد و توسعه و تسلط بر توانایی‌های شخصی خود، حركت می‌كنند. زمانی كه از اكثریت افراد سوال شود كه در زندگی‌شان به‌دنبال چه هستند؟ آنها ابتدا راجع به آنچه می‌خواهند از شر آن خلاص شوند، صحبت می‌كنند.
مثلاً حل شدن مشكلاتشان و مواردی از این قبیل. بدین ترتیب برای ما مهم است كه تنها به جای نگاه كردن به مشكلات و حل آنها، بیشتر به فكر استفاده موثر و بهینه از توانایی‌های خود باشیم. كمی به زندگی توجه كنید. آیا تا به حال به فكر ارزیابی توانایی‌های خود بوده‌اید؟قابلیت‌های فردی چیزی فراتر از مهارت‌های اكتسابی و قدرت رقابت است، به عبارت دیگر نگرشی خلاق به زندگی داشتن و فعال زیستن است. «انگیزه و تمایل به خلاقیت، در اختیار ماست و در تمامی زوایای زندگی ما قابل مشاهده است. از دنیای مادی تا تفكرات ژرف و عمیق ذهنی و معنوی». رابرت فریتز افرادی كه از توانایی‌های شخصی قابل توجهی برخوردارند، مشخصات ویژه‌ای از خود نشان می‌دهند.
آنها احساس ویژه و خاص دارند كه در زیر سطح اهداف و مقاصد ظاهری، عمل می‌كنند. برای چنین افرادی مقصود و هدف چیزی بسیار فراتر از یك كشش و میل ساده به دستیابی ایده‌آل است. آنان فرا‌گرفته‌اند كه چگونه با جریان تغییر، همسو شوند و آن را به‌درستی درك كنند، نه آنكه در مقابل آن مقاومت نشان دهند. كنجكاوی عمیق آنها ناشی از میل به دریافت و شناخت هر چه بهتر حقایق موجود است. احساس تعلق‌خاطر به دیگران و مسوولیت در قبال زندگی خویش دارند. خود را در درون جریان بزرگی احساس می‌كنند كه اگر چه به تنهایی كنترل بر آن ندارند، ولی با خلاقیت می‌توانند بر آن تاثیر بگذارند و در نتیجه هویتی مستقل برای خود قائلند و هیچ‌چیز را به‌كلی فدای چیز دیگری نمی‌كنند. بدین‌ ترتیب هم تغییر‌پذیر وهم تغییر آفرینند. افرادی كه توانایی‌های شخصی ممتاز و سرشار دارند، همواره در حال فراگیری هستند. آنها هرگز از حركت باز نمی‌ایستند و هیچ مقصدی آنها را به كلی ارضا نمی‌كند. چگونه به خواسته‌های خود دست یابیم و لذت موفقیت را بچشیم؟ ضرب‌المثلی است كه می‌گوید: «هر چه را بخواهید به دست می‌آورید». این عبارت امروز، به همان میزان ۲۰۰۰ سال پیش مصداق دارد اما چرا مفهومی به این سادگی آنطور كه شایسته است مورد توجه قرار نمی‌گیرد؟ گاه اصولاً از خواسته خود مطمئن نیستیم و نمی‌خواهیم با طرح خواسته‌ای احتمالاً بی‌جا رفتاری احمقانه از خود به نمایش بگذاریم.
گاهی اوقات از خواسته خود آگاه هستیم اما از عواقب سوال‌كردن می‌ترسیم. می‌ترسیم به ما بگویند كه پرسش نامربوطی را مطرح كرده‌ایم، می‌ترسیم سوال ما را غیرقابل‌قبول بدانند یا آن را بی‌تناسب و یا غیرممكن اعلام نمایند اما «شما هر اندازه كه بتوانید شكست را تحمل كنید، به موفقیت نزدیك‌تر می‌شوید». به عبارت دیگر، با هر جواب «نه» كه دریافت می‌كنید یك قدم به جواب «آری» نزدیك‌تر می‌شوید تا شكست نخورید به پیروزی نمی‌رسید. هر شكست، طی‌كردن یكی از پله‌های نردبان موفقیت و پیروزی است و با بالا‌رفتن از هر یك از این پله‌‌ها به پیروزی نزدیك‌تر می‌شوید. ولی باید دقت داشته باشید كه این نردبان در جهت مناسبی تكیه داده شده باشد. بنابراین به این نتیجه می‌رسیم كه پافشاری كلید اصلی و حلال مسائل است. به‌عبارت دیگر، رد‌كردن، قدمی به‌سوی پذیرفتن است. شكست‌خوردن بخشی از موفق شدن است.
منبع: كتاب تكنولوژی و مهندسی فكر
منبع : بیرتک


همچنین مشاهده کنید