جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

برگزاری جلسات مؤثر میان والدین و فرزندان


برگزاری جلسات مؤثر میان والدین و فرزندان
- برای برقراری رابطه‌ای صمیمانه با فرزندان و تداوم این رابطه در خانواده میان همه اعضا، چه روشی توصیه می‌شود؟
مهمترین شیوه ارتباط و استمرار آن میان اعضای خانواده و بویژه والدین و فرزندان، داشتن جلسات منظم خانوادگی است. منافع این جلسات به طور خلاصه شامل موارد زیر است:
۱- حل مسائل خانوادگی و بخصوص مسائل خود بچه ها با خودشان و به كمك راه حل‌هایی كه (بچه‌ها) ارائه می‌دهند.
۲- یادگیری مهارت‌های لازم برای ایجاد ارتباط با دیگران. در واقع اینگونه جلسات خانوادگی مثل تمرینات اولیه‌ای است كه به فرزندان، روش‌های صحبت كردن در جمع و حل مشكل با دیگران را می‌آموزد.
۳- آموختن همكاری؛ احترام به یكدیگر و خلاقیت در یافتن مهارت‌های جدید برای حل و فصل مسائل خانه، مدرسه و...
۴- ایجاد زمان و فضایی در خانواده برای ابراز توجه و اهمیت به احساسات، افكار، پیشنهادات، انتقادات و عواطف همه اعضا به صورت برابر
۵- فرا گرفتن ارزش‌های خانواده از سوی فرزندان
۶- ایجاد صمیمیت، همدلی و مهربانی میان اعضای خانواده
۷- از بین بردن احساس تنهایی در برابر مشكلات و جایگزینی حس تعلق داشتن به یك گروه همدل در میان اعضای خانواده.
- برای داشتن یك چنین جلسات خانوادگی مؤثری، چه روش‌ها و شیوه‌هایی باید به كار گرفت؟ به عبارتی این جلسات را باید چگونه برگزار كرد؟
بله این سؤال مهمی است كه می‌تواند یك جلسه خانوادگی را به فضایی مثبت یا كسالت آور برای اعضا تبدیل كند، بنابراین بهترین شیوه‌های برگزاری یك جلسه مؤثر را به شرح زیر می‌آورم:
۱- جلسه باید با خوش خلقی، شادی و نشاط والدین آغاز شود.
۲- به طور هفتگی و در روز و ساعتی معین برگزار شود. ضمناً سعی كنید زمان جلسه را اگرچه دشوار است، ولی حتماً بر اساس برنامه‌های فرزندان خویش و پیشنهادات آنها تعیین كنید و نه بر اساس برنامه پدر و مادر.
۳- شروع هر جلسه با تعریف و تمجید از كارهای خوب بچه‌ها و نیز تشویق و تحسین و ارزش نهادن به فرزندان همراه باشد؛ ضمناً برای حضور و شركت آنان در جلسه خانوادگی از آنها تشكر و قدردانی شود.
۴- هر بار برای جلسه، رئیس، معاون و منشی انتخاب شود. این اعضا در هر جلسه با رأی دادن و در جلسات بعد با جابه جایی انتخاب شوند. منشی جلسه برای یادداشت برداری از نتایج و تصمیمات و یادآوری در جلسات بعدی حتماً باید تعیین شود.
۵- در جلسات خانوادگی برای همه تصمیمات مشترك مثل برنامه غذایی، گردش خانوادگی، سفر و... باید رأی گیری به عمل بیاید.
۶- در طول جلسه، والدین بخصوص، باید با تمام تمركز و حواس خویش به گفته‌ها و نظرات و افكار بچه‌ها توجه كنند و در زمان این جلسات هرگز به كار دیگری مثل جواب دادن به تلفن، غذا پختن و... نپردازند.
۷- اگر سعی شود كه در صورت امكان پس از هر جلسه هفتگی، دسر و یا شام و... كه مورد علاقه همه اعضای خانواده است صرف شود و یا اینكه همگی به یك رستوران برای صرف غذا بروند، تأثیر روانی بسیار مطلوبی خواهد گذاشت. این برنامه می‌تواند موارد دیگری هم به غیر از غذا باشد، مثل رفتن به سینما، تئاتر و یا...
۸- جلسات خانوادگی هرگز نباید به جلسات نطق و نصیحت والدین تبدیل شود. در اینگونه جلسات پدر و مادر باید بسیار خونسرد، مثبت، مهربان و محكم باشند. پدر و مادرهای دیكتاتور یا شل و بی‌تفاوت و آسان‌گیر بسیار مخرب هستند.
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید