پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

شرایط کودکان ـ تشنج به‌همراه تب


تشنج، انقباض خودبخودی ماهیچه‌ها است. اگر کودکی که تب دارد، دچار تشنج شود، دو علت ممکن است وجود داشته باشد: علت می‌تواند یا خود تب باشد یا بیماری مغزی که خودش تب نیز ایجاد می‌کند.
تشنجات ناشی از تب در ۵ تا ده درصد از کودکان اتفاق می‌افتند. در این حالت، سرعت بالا و پائین رفتن تب مهم‌تر از میزان بالا بودن یا شدت تب است. تغییر ناگهانی حرارت بدن به میزان یک تا دو درجه سانتی‌گراد تشنج ایجاد می‌کند. در حالی‌که تغییر تدریجی سه درجه، تشنج ایجاد نمی‌کند.
تشنجات ناشی از تب می‌توانند به صورت لرز و تکان‌های شدید ظاهر شوند. بین سنین سه ماهگی و سه سالگی از سنین دیگر شایع‌تر هستند و در سنین ۳ تا هشت سالگی کمتر و کمتر دیده می‌شوند. بعد از هشت سالگی، تشنجات ناشی از تب نادر هستند.
اگر کودکی یک دوره تشنجات ناشی از تب داشته باشد، احتمال این‌که بعداً دوباره دچار تشنج شود، بیشتر است. ولی داشتن تشنجات تبی بدین معنا نیست که کودک در آینده به صرع مبتلا خواهد شد. بیماری‌هائی که می‌توانند با درگیر کردن مغز تشنج ایجاد کنند، عبارتند از مننژیت، آنسفالیت و آبسه مغز. هنگامی‌که تشنجات با این بیماری‌ها اتفاق می‌افتند، کودک اغلب تب دارد. با این حال، در اینجا خود بیماری است که تشنج ایجاد می‌کند نه تب.
ـ علائم و نشانه‌ها:
در جریان تشنجات همراه تب، کودک بیهوش خواهد افتاد، بدنش سخت خواهد شد و برای مدت کوتاهی تنفس او دچار اختلال خواهد شد. رنگ کودک آبی خواهد شد و کنترل ادرار و مدفوع خود را از دست خواهد داد و استفراغ خواهد کرد. شانه‌ها، فک، و پلک‌ها به طور غیرعادی پرش خواهند داشت. سریعاً کودک تنفس عادی خودش را به دست خواهد آورد. تشنج دو تا ۳۰ دقیقه یا بیشتر طول خواهد کشید. بعد از به دست آوردن دوبارهٔ هوشیاری، کودک تشنج را به خاطر نخواهد آورد.
علائم مختلفی از تشنجات تبی به شما کمک می‌کند که آنها را از تشنجاتی که در اثر بیماری‌هائی نظیر منژیت، آنسفالیت یا آبسه‌های مغزی ایجاد شده‌‌اند، تمیز دهید. یکی از علائم مهم تشنجات تبی این است که کودک سریعاً ظرف چند دقیقه بهبود می‌یابد. بلافاصله بعد از تشنجات تبی، کودک هوشیار می‌شود و می‌‌تواند پاسخ بدهد و خسته نیست. بعد از یک تشنج تبی، کودک می‌تواند گردنش را به جلو خم کند. اغلب در پیشینهٔ خانوادگی، تشنجات تبی وجود دارد.
بعد از تشنجاتی که در اثر بیماری مغزی ایجاد می‌شود، کودک نمی‌‌تواند گردنش را به جلو خم کند و دچار حالت خستگی مفرط خواهد شد.
ـ مراقبت خانگی:
نترسید! کودک شما درد ندارد و خطر درمان نامناسب بیشتر از خطر تشنج است. کودک را در هنگام تشنجات از آسیب‌ دیدن محافظت نمائید و سریعاً با پزشک خود تماس بگیرید.
ـ موارد احتیاط:
۱. به کودک بیهوش، آسپیرین یا هیچ داروئی دیگری از طریق دهان ندهید. کودک بیهوش نمی‌‌تواند آن را ببلعد و ممکن است سبب خفگی او شود.
۲. به کودک در حال تشنج تنفس دهان به دهان ندهید. ماهیچه‌های تنفسی در جریان تشنجات به‌طور موقتی در حال انقباض هستند و در نتیجه، تنفس مصنوعی می‌تواند آسیب ایجاد کند.
۳. هنگامی‌که کودک دچار تشنج است او را برای کاهش دمای بدنش در وان آب قرار ندهید. در چنین مواردی حوادثی نظیر خفگی و آسیب در اثر کناره‌های وان اتفاق افتاده است و بنابراین، چنین عملی اصلاً توصیه نمی‌شود.
۴. اگر کودک بعد از پایان تشنجات نمی‌‌تواند گردنش را به جلو خم کند، اگر کودک خسته شده و یا این‌که غش کرده است، این مسئله را به پزشک خود گزارش دهید. این موارد نمی‌‌توانند علائم یک بیماری وخیم باشند.
۵. اگر کودک اکثراً هنگام بروز تب تشنج پیدا می‌کند، هنگامی‌که اولین نشانه‌های تب ظاهر شدند، بدن او را با اسفنجی که با آب ولرم خیس شده است، مالش دهید.
ـ درمان پزشکی:
هر کودکی که تشنج ناشی از تب دارد، باید توسط پزشک معاینه شود. اگر تشنج قطع نشد، کمک بخواهید و کودک را به نزدیک‌ترین مرکز اورژانس برسانید. لازم است که علت تب پیدا شود.
بیشتر پزشکان بر این باورند که اگر کودک تشنجات ناشی از تب دارد، لازم نیست برای پیشگیری از تشنجات بعدی، داروی روزانه مصرف کند. کودکی که یکبار تشنج تبی پیدا کرد، احتمال این‌که دوباره در اثر یک بیماری تب‌دار تشنج پیدا کند، بیشتر است.
والدین باید به خاطر بسپارند که تشنجات تبی منجر به صرع نمی‌شوند و همچنین کودکان را مستعد دیگر مشکلات عصبی نمی‌کند.
ـ عناوین مرتبط:
خفگی، تشنجات بدون تب، آنسفالیت (سرسام)، تب، مننژیت
منبع : مطالب ارسال شده


همچنین مشاهده کنید