سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

۲۲ مرداد ۱۳۸۶ ـــ ۱۳ اوت ــ خشونت پلیس: به مایک والاس روزنامه نگار معروف هم دستبند زده شد!


۲۲ مرداد ۱۳۸۶ ـــ ۱۳ اوت ــ خشونت پلیس: به مایک والاس روزنامه نگار معروف هم دستبند زده شد!
دستگیری «مایك والاس» روزنامه نگار كهنسال و معروف آمریكایی نمونه ای است از خشونت پلیس آمریكا كه در این كشور امری عادی است و به صورت یك عادت در آمده است.
دستگیری مایك (در سال ۲۰۰۶ هشتاد و هشت ساله) ۱۲ اوت ۲۰۰۴ در شهر نیویورك صورت گرفت. والاس برای صرف غذا در یك رستوان نیویورك، با لیموزین (اتومبیل سواری كرایه ای با راننده) به آنجا رفته بود ولی در منطقه رستوران جای پارك كردن نبود.
پلیس خواست به راننده كه در انتظار «جا» متوقف شده بود و گاهی هم جلو و عقب می رفت ورقه دادگاه و جریمه بدهد كه والاس واسطه شد و گفت كه اتومبیل پارك نكرده، راننده از آن خارج نشده و در حال حركت است و نمی توان به آن ورقه جریمه «دوبله» داد كه مامور مایك را به اتهام «حالت تهدید نسبت به پلیس» و «ممانعت از اجرای قانون» دستگیر و دستبند زد و به قرارگاه خود برد. با این كه والاس به مامور گفته بود كه دستنش آرتروز دارد و دردناك است؛ به او ستبند زده بود. مامور اشاره كرده بود كه مایك را شناخته است ولی نسبت به شهرت عمومی او اعتنا نمی كند. شهردار نیویورك كه مانند سایر شهرهای آمریكا بر پلیس هم ریاست فائقه دارد این عمل مامور را واكنش اضافی و قدرت نمایی غیر ضروری خوانده، نوعی عقده دانسته و گفته است كه اگر «مایك» یك تهدید است؛ پس من هم تهدید هستم.
مایك در اوت ۲۰۰۴ با وجود كهولت همچنان به كار گزارشگری برای مجله تلویزیونی سیكستی مینیتس شبكه سی. بی. اس. ادامه می داد دو سال بعد اعلام بازنشستگی كرد. با وجود این در اوت ۲۰۰۶ به تهران رفت و با احمدی نژاد رئیس جمهور ایران مصاحبه كرد كه این گفت و شنید ۱۳اوت همین سال از آن شبكه پخش شد.
همان شب روزی كه مایك (به خاطر هیچ) دستگیر شده بود (۱۲ اوت ۲۰۰۴) شبكه های تلویزیونی آمریكا خبر دستبند زده شدن مایك والاس را پخش كرده بودند تا درسی برای پلیس و مقامات دولتی باشد كه اجازه ندهند ماموران از خود، واكنش بیش از حد نشان دهند.
مایك در طول عمر روزنامه نگاری، عمدتا یك روزنامه نگار اینوستیگیتیو بوده است.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید