سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

تعریف آموزش وپرورش تطبیقی


آموزش وپرورش تطبیقی را میتوان عبارت ازیك نظام تحقیقی دانست كه ما را به منظور دستیابی به شناخت جدید در زمینه ی توریك وعملی از طریق مقایسه ی دو یا چند سیستم تربیتی در كشورها ومناطق گوناگون ویا ادوار تاریخی متفاوت یاری میدهد ۰۲
تطبیق میتواند بین امور آموزشی در داخل یك نظام ویا نسبت به آموزش وپرورش دیگر ممالك آن هم در سطح وسیع تری صورت گیرد .نكته مهم این است كه مقایسه یك امر حساس وظریفی است .برای بهره مندی هر چه بهتر از علم مقایسه در آموزش وپرورش ضرورت دارد تا به مسئله فرهنگ ،ملت ها،قومیت ها ،ادیان و مذاهب، شرایط اجتماعی هر كشور ۰جایگاه آن در جامعه ی جهانی و شرایط جغرافیایی توجه ویژهای داشت .به دیگر
سخن اگر حركتی در امر آموزش و پرورش در یك كشور مفید و مؤثر واقع شود نمیتوان تصور كرد كه این اقدام عینا در كشور دیگر نیز سودمند باشد .
چه بسا ممكن است نتیجه ی معكوس هم بدهد .كارشناسان امور تطبیقی نیز بر این اعتقاد اصرار می ورزند كه نتایج مثبت ویا منفی از كاركرد آموزش وپرورش در یك كشور ،هرگز با نتایجی كه در كشور دیگرگرفته شده ، یكسان نیست.نتیجه آنكه ،در امور تطبیقی بایستی از تقلید كوركورانه صرف وبعضا ساختگی اجتناب ورزیدودر مقابل ، به گزینش منطقی وعاقلانه از نظام آموزش وپرورش سایر ملل دست یازید.
● اهداف پژوهش های تطبیقی در حوزه ی آموزش وپرورش:
ا) كشف حقایق و مسایل تربیتی كشور خویش ا زطریق تحلیل و شناخت مسائل نظام های
آموزشی سایر كشورها
۲) ارزشیابی مبتنی بر واقعیت نگری
۳) برنامه ریزی
۴) گفتمان فرهنگی بر اساس صلح ،دوستی وتفاهم ومدارا در بین ملت ها
۵) شناسایی پیشرفت ها ونوآوری ها در حوزه آموزش وپرورش دیگر كشورها
۶) آگاهی ازمسائل آموزش وپرورش در دنیا
منبع : سازمان آموزش و پرورش استان خراسان


همچنین مشاهده کنید