پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

وقتی فرزندمان بالغ می‌شود


وقتی فرزندمان بالغ می‌شود
كودكان وقتی به سن بلوغ یا به سن پیش از بلوغ می‌رسند، متوجه برخی تغییرات جسمی در خود می‌شوند ولی نمی‌دانند كه این تغییرات به چه دلیل صورت می‌گیرد و این نشانه‌ها برای آنان سوال‌برانگیز است. در این صورت باید درباره بلوغ برای آنها توضیح بدهیم. بهتر است پدرها با پسران‌شان و مادرها با دختران‌شان درباره بلوغ به طور كلی صحبت كنند و موارد بهداشتی مربوط به این دوره را برای آنها توضیح دهند. به خصوص دخترها كه بلوغ در آنها زودتر به وجود می‌آید و خیلی دوست دارند كه به سوالات‌شان پاسخ داده شود. البته بخشی از این موارد در كتاب‌های درسی توضیح داده شده ولی چون بسیاری از كودكان زودتر از زمان مشخص به بلوغ می‌رسند نمی‌توانیم صبر كنیم تا در كتاب درسی‌ خاصی این موضوع برای آنها توضیح داده شود. باید مادر به نوجوان خود آموزش دهد و به او بگوید كه این تغییرات بر اثر تغییرات هورمونی به وجود می‌آید و لازمه رشد اوست و در كسی كه در حال رشد است و به دوره نوجوانی و جوانی نزدیك می‌شود، روی خواهد داد بنابراین فرآیندی طبیعی است و جای نگرانی نیست.
مادر می‌تواند توصیه‌های بهداشتی مربوط به این دوره را برای دخترش توضیح دهد و امكانات لازم را فراهم كند و به او اجازه بدهد كه هر سوالی كه به ذهنش می‌رسد، بپرسد. در زمینه رفتارهای جنسی، عده‌ای فكر می‌كنند شاید مجبور شوند درباره روابط زناشویی برای فرزندان‌شان توضیح دهند و در این باره نگران هستند، در حالی كه نیازی به این كار نیست.
درباره آموزش جنسی به كودكان و نوجوانان تاحدی در كتاب‌های زیست شناسی آنها مطالبی وجود دارد و در قالب تركیب سلول‌های نر و ماده و تولید موجود زنده در گیاهان و جانوران توضیحاتی داده شده است و آنها متوجه می‌شوند كه چگونه رابطه و تشابهی میان انسان و حیوان وجود دارد و به این ترتیب استنباط می‌شود كه در انسان هم به همین صورت است.
در عصر حاضر ممكن است با دیدن یك تصویر، عكس یا پوستر مستهجن یا صحنه‌ای از یك فیلم سوال‌هایی درباره روابط جنسی در ذهن نوجوان شكل بگیرد و والدین نگران می‌شوند و سعی می‌كنند كه از چنین اتفاقی جلوگیری كنند. به دلیل بافت فرهنگی و اجتماعی كه در كشور ما وجود دارد، بهتر است درباره چنین موارد مستهجنی با فرزندان‌مان صحبت نكنیم یعنی به صورت فردی و مستقیم در این باره توضیح ندهیم، مگر به صورت علمی كه درمدارس به دانش‌آموزان آموزش می‌دهند و تاثیر بدی هم نمی‌گذارد. به این ترتیب كار والدین هم راحت‌تر می‌شود.
بعضی از والدین خجالت می‌كشند درباره مسایل جنسی با فرزندان‌شان صحبت بكنند. گاهی ممكن است نوجوان صحنه‌هایی را ببیند یا دوستانش برای او درباره مسایل آمیزشی توضیح بدهند. در این حال نوجوان سردرگم و نگران می‌شود و ذهنش از سوال انباشته می‌شود. برای كودكانی كه تجربه دیداری و شنیداری چنین مسایلی را دارند، مسایل جنسی باید به طرز صحیحی توضیح داده شود.‌
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید