شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

تو دورنگی!


تو دورنگی!
تخم‌مرغ یكی از پرمصرف‌ترین مواد غذایی در آشپزخانه است كه از آن در تهیه انواع غذاها و شیرینی‌ها استفاده می‌شود ولی باید توجه داشت كه این ماده مغذی، قابلیت فسادپذیری بالایی داشته و براساس آمارهای موجود، هر ساله چند هزار نفر بر اثر مسمومیت‌های ناشی از آن جان می‌سپارند. بنابراین در خرید و نگهداری آن، به‌خصوص در فصول گرم سال كه احتمال فساد آن بالاتر است باید دقت بیشتری كرد.
● نكات زیر را در خرید تخم‌مرغ حتما باید به یاد داشته و مراعات كنید:
۱) از فروشگاه‌های معتبر خریداری كنید و از خرید تخم‌مرغ‌های با ظاهر آلوده یا شكسته خودداری كنید.
۲) نگهداری تخم‌مرغ در یخچال تا حدود زیادی از فساد آن جلوگیری می‌كند. بنابراین به‌خصوص در فصل تابستان از مغازه‌هایی خرید كنید كه تخم‌مرغ را در یخچال نگهداری می‌كنند. كاهش كیفیتی كه در تخم‌مرغ در عرض یك روز نگهداری خارج از یخچال روی می‌دهد، برابر یك هفته نگهداری در داخل یخچال است.
۳) خرید تخم‌مرغ را در انتهای فهرست خرید خود قرار داده و به محض رسیدن به خانه آنها را درون یخچال بگذارید.
۴) در هنگام خرید تخم‌مرغ، از تازه‌بودن آن مطمئن شوید. روش‌های تشخیص تخم‌مرغ تازه از كهنه عبارت‌اند از:
ـ پوسته تخم‌مرغ تازه، سفید، شفاف و با تلا‡لوی آبی‌‌رنگ است. هر چقدر تخم‌مرغ زیادتر بماند، رنگ زیبا و شفاف آن زایل می‌شود.
ـ تخم‌مرغ را در دست خود گرفته و رو‌به‌روی یك منبع نورمانند یك لامپ بگیرید. در این حالت پوست تخم‌مرغ باید یكنواخت و عاری از ترك‌خوردگی، لكه‌های غیرمرئی و سوراخ‌های بزرگ باشد. اتاقك هوایی انتهای تخم‌مرغ هم باید دارای اندازه طبیعی باشد. هرچقدر تخم‌مرغ مانده‌تر باشد، اتاقك هوایی به عقب تبخیر و كوچك‌تر می‌شود.
ـ تخم‌مرغ را در یك ظرف محتوی آب نمك (یك قاشق نمك در یك پارچ آب) قرار دهید. تخم‌مرغ سالم به ته ظرف می‌رود ولی تخم‌مرغ فاسد به صورت معلق در آب می‌ماند.
ـ در تخم‌مرغ سالم سه جز آن یعنی زرده، سفیده غلیظ و سفیده رقیق به طور مجزا از هم دیده می‌شوند. در صورتی كه در تخم‌مرغ مانده، این اجزا با هم مخلوط شده و رنگ آن كدرتر به نظر می‌رسد.
نگهداری تخم‌مرغ در خانه نیز بسیار مهم است. اصول نگهداری تخم‌مرغ در خانه عبارت‌اند از:
۱) به محض ورود به خانه، آنها را در یخچال قرار دهید. بهترین شرایط نگهداری تخم‌مرغ درون یخچال با دمای ۴ درجه سانتی‌گراد بوده و حداكثر زمان نگهداری آن چهار تا پنج هفته است.
۲) اگر به هر علتی بعد از ورود به خانه تخم‌مرغی شكست یا ترك برداشت، محتویات آن را در یك ظرف تمیز دردار ریخته و در یخچال قرار دهید.
۳) هیچ‌گاه تخم‌مرغ را در مجاورت غذاهای با بو و طعم تند مانند سیر، پیاز، پنیر و گوشت قرار ندهید چرا كه بوی آن از طریق منافذ تخم‌مرغ جذب آن می‌شود.
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید