سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

مطالعه گروهی برای افزایش سطح یادگیری


مطالعه گروهی برای افزایش سطح یادگیری
برخی از دانشجویان پی برده اند كه مطالعه گروهی در یادگیری بهتر و سریعتر بعضی دروس, سودمند است. با این حال, مطالعه گروهی باید با روشی ویژه انجام گیرد؛ در غیر این صورت جز اتلاف وقت و ناكامی نتیجه ای به بار نخواهد آورد.
رهنمود های زیر به شما در برنامه ریزی و اجرای روش درست مطالعه گروهی كمك می كند.
۱) اندازه گروه مهم است. گروه می تواند شامل دو نفر باشد ولی اگر تعداد اعضا بین سه تا شش نفر باشد, مطلوب تر است, به طوری كه اگر یك نفر نتوانست در جلسه شركت كند, گروه می تواند به كار خود ادامه دهد. همه اعضا باید درس واحدی را اختیار كنند و بتوانند به طور منظم با هم باشند.
۲) یك نفر از اعضا باید در نقش رئیس عمل كند, او باید مراقب باشد كه جلسه به نحو درستی اجرا می شود, كسی بیش از حد بیهوده سخن نگوید یا خیلی وقت جلسه به هدر نرود.
۳) برای هر جلسه مطالعه باید دستور جلسه ای تنظیم شود. این دستور جلسه مشخص
می كند هر یك از اعضا باید چه بخشی از درس را توضیح دهد یا به پرسش های درس پاسخ گوید.
۴) همه اعضا باید تكالیف منزل را برای آمادگی حضور در جلسه انجام دهند. گر چه, هر یك از اعضا از آن بخشی كه مطالعه اش به او واگذار شده است به خوبی اگاه می باشد.
۵) جلسه گروهی باید دستور جلسه را به طور كامل پوشش دهد و هیچ موضوعی از قلم نیفتد. جلسه, بنا بر دستور جلسه, یك الی دو ساعت به طول می انجامد. هر عضو باید به گونه ای در جلسه مطالعه عمل كند, گویی او معلم دیگر اعضاست. پس از این كه هر یك از اعضا مباحث مربوط به خود را طرح كرد, باید همه آزادانه در بحث و طرح سوال و جواب شركت جویند. سرانجام, هر عضو باید از ایده های مهم مطرح شده در جلسه یادداشت كوتاهی بردارد.
۶) گام بعدی این است كه حدود پنج دقیقه درباره ارزش جلسه گفتگو كنید و به ویژه درباره بهتر كردن روش بحث و تدریس در آینده به گفتگو بنشینید.
۷) گام نهایی تنظیم دستور جلسه بعدی است, این اقدام پس از آن كه هر عضو پاداش خود را از این معاشرت و نشست گرفت, انجام می گیرد.
پس از دو یا سه جلسه, این روش جا می افتد, اگر شما این نحوه مطالعه را به دقت پی گیری كنید, معمولاً سطح یادگیری شما ارتقاء می یابد و این نحوه مطالعه برایتان گیراتر می شود. اگر این روش مطالعه برای سبك یادگیری شما و واحد درسی تان مناسب است, یك بار جلسه مطالعه گروهی را راه بیندازید و منصفانه آن را محك بزنید. اگر شما از این روش استفاده كردید و جواب نداد, آن را تعدیل كنید. اگر باز هم جواب نداد, از آن دست بردارید. همواره فقط كاری را انجام دهید كه جواب می دهد.
منبع : سابت همدردی


همچنین مشاهده کنید