جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

مهارت های عاطفی در استحکام بنیان خانواده


مهارت های عاطفی در استحکام بنیان خانواده
توانایی بروز احساس و درك احساسات همسر و اعضای خانواده از جمله مهارت های اساسی و اثر بخش می باشد زیرا دلبستگی وبه كارگیری شیوه های دوست داشتن به دو طرف در خانواده كمك می كند تا رشد و تعادل بیشتر داشته و از زندگی خود لذت بیشتری ببرند . همچنین براساس دیدگاه صاحبنظران ، دلبستگی نیاز اساسی برا ی بقای خانواده است . درانسان این رابطه خاص از آغاز تولد بین نوزاد و مراقبت كننده او كه معمولاً مادر است شكل می گیرد ولی برای بروز عواطف انسانی باید به شكلی كاملاً عاطفی و دلگرم كننده و اثر بخش خود را توانمند نمائیم.
دلبستگی رفتاری پایدارو بادوام است كه یك نفر برای خواستن دیگری و نزدیك شدن به وی از خود نشان می دهد . نیازهای دلبستگی ،آرامش ، امنیت و احساس است . هنگامی كه این نیازها در معرض خطر قرار بگیرد احساس ناامنی در زوج ها پدید می آورند و دلبستگی آنها رامخدوس كرده و ترس و دودلی ازارتباط شكل می گیرد و درنهایت منجر به احساس عدم امنیت و محدود شدن راه حل های بهینه می شود . اما دشواری وقتی است كه دلبستگی وجود دارد اما مهارت ابراز سالم و موثر آن وجود ندارد به همین دلیل بسیاری از مشكلات رفتاری زنان خانه دار حاصل فقدان مهارت بروز نیاز و خواسته های آنان به صورتی اثرگذار و تغییردهنده است.
● مهارت های عاطفی موثر
روابط نزدیك سه جزء فعال دارد :‌تعهد ، صمیمیت و شور و اشتیاق . وجود یا عدم این سه عامل اهمیت رابطه را تعیین می كند . به همین دلیل دوست داشتن یك مهارت عاطفی موثر و كارآمد است . اما بدون دوست داشتن خود نمی توانیم دیگران را دوست داشته باشیم . دوست داشتن مستلزم صمیمیت است اما ممكن است تعهد و شود اشتیاق درآن وجود نداشته باشد . درحالی كه اگر با مهارت های زندگی توام شود می تواند رشد كند و به مراحل عالی تر دوست داشتن كه شوق بیشتری دارد برسد. دراصل شیفتگی عشق در نگاه اول است . شود و اشتیاق وجود دارد اما هرگز رابطه به عمق تعهد و صمیمیت دست پیدا نمی كند.ولی شوق توام بااحترام از معرفت شناسی و مهارت درك متقابل زن و مرد ناشی می شود و مهارت دوست داشتن رانشان می دهد.
دوست داشتن عاری از عشق از انواع دوست داشتن است كه در آن تعهد وجود دارد ااما صمیمیت و شور و اشتیاق نیست . زوج هایی كه در حالت ركود و سكون هستند و تلاش برای ایجاد گرما در خود و رابطه خود نمی كنند ازاین دسته هستند . البته پاره ای ازاین تعهد ها اجباری بوده و به عنوان طلاق روانی و عاطفی محسوب می شود.
ولی عشق كمال یافته یك رابطه ایده آل است كه شامل هر سه جزء تعهد ، صمیمیت و شور و اشتیاق می شود كه البته این عشق كمال یافته با بكارگیری مهارت و درك مهرورزی دیگران درانسان به وجود می آید.
● برخی مهارت های عاطفی موثر عبارتند از :
۱) برقراری روابط نزدیك با دیگران
۲) احساس راحتی از وابستگی دیگران به خود و به ئیگران
۳) عدم احساس ناراحتی از دور ی شخصی كه احساس دلبستگی زیاد نسبت به او وجود دارد.
● مهارت های ارتباطی در پایداری خانواده
مهارت های ارتباطی و پایدار ی خانواده نقش اساسی در كاربرد مهارت های زندگی دارند.البته خود مهارت های ارتباطی در خوب گوش دادن ، خوب حرف زدن و خول تجزیه وتحلیل كردن صحبت های دیگران نهفته است . به همین دلیل برای ایجاد ارتباط موثر و مفید باید راه كارو الگوی موثر آن را نیز در نظر بگیریم و از شریك زندگیمان بپرسیم كه شما ازرابطه تان با من چقدر راضی هستیدؤ
ـ یااینكه آیاآرزو می كنید كه ای كاش این رابطه هیچ مو قع برقرار نمی شد؟
ـ و یا اینكه تا چه حد رابطه كنونی شما انتظارات اولیه را برآورده ساخته است ؟
سه پرسش مذكور می تواند سطح رضایتمندی همسرمان را از ارتباط به ما نشان بدهد. علاوه براینكه نیاز مارا در ارتباط موثر و كارآمد نیز نشان می دهد.
منبع : وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات


همچنین مشاهده کنید