پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

۵ مرداد ـ ۲۷ جولای ـ شاه عباس گنجه را از عثمانی ها پس گرفت


لشكریان شاه عباس كه برای اخراج عوامل عثمانی (تركیه) از چند منطقه در قفقاز ایران وارد این منطقه شده بودند در این روز در سال ۱۶۰۶ میلادی كه در آن تاریخ مصادف با ماه محرم بود شهر گنجه (زادگاه گنجوی شاعر معروف) را كه اینك در جمهوری آذربایجان قرار گرفته است پس گرفتند. در جنگی كه روی داد بیش از دو هزار و پانصد تن از عساكر عثمانی كشته شدند. شاه عباس سپس محمد پاشا فرماندار منصوب از سوی عثمانی در گنجه را كه به اسارت گرفته شده بود به زندان مازندران فرستاد. اندكی بعد، شماخی نیز با جنگ پس گرفته شد كه عثمانی در این نبرد هم سه هزار كشته تلفات داد و تا آن سوی «قارص» عقب نشست. به مناسبت آزاد شدن گنجه، در همان روز این شعر ساخته شد: (در محرم گنجه از عباس شد). عثمانی ها قبلا با استفاده از منازعات داخلی شاهزادگان صفوی به قفقاز ایران تعرض كرده بودند.
در عملیات قفقاز بود كه فرماندهان توپخانه ایران متوجه شدند كه گلوله های توپ باید عینا مطابق كالیبر (اندازه لوله توپ) باشد و گرنه احتمال انفجار توپ می رود و از همان زمان مقرر شد كه توپ و گلوله های مربوط باید در یك كارخانه ریخته شده باشند.
پس از اخراج عثمانی ها از قفقاز جنوبی، شاه عباس از شهر تفلیس (گرجستان) كه از متعلقات ایران بود دیدار كرد؛ دستور ترمیم خرابی های وارده به شهر ایروان (ارمنستان) را صادر كرد، و سپس عازم پایتخت خود شد.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید