جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

۲۹ تیر ـ ۲۰ جولای ـ جمهوری اسلامی رو به رو با سه مسئله


جورج بوش رئیس جمهوری ایالات متحده دوشنبه ۱۹ ژوئیه ۲۰۰۴ با اشاره به گزارش كمیسیون بررسی رویداد ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ گفت كه دولت آمریكا باید تحقیق كند كه آیا ایران در این رویداد دست داشته و یا نداشته است.
وی گفت كه ما در حال كند و كاو هستیم تا ببینیم كه آیا ایران در آن رویداد دخالت داشته است یا نه.
وی افزود: من از دیر زمان نگران این موضوع بوده و نگرانی خود را از این بابت بیان داشته ام.
بوش یك بار دیگر جمهوری اسلامی را متهم كرد كه از تروریست ها حمایت می كند و در تلاش برای تهیه اسلحه هسته ای است.
رئیس جمهوری آمریكا این مطالب را یك روز پس از آن گفت كه « مكلالین » كفیل « سی.آی.ا » گفته بود كه این سازمان می دانسته كه برخی از تروریستهای عامل رویداد ۱۱ سپتامبر از خاك ایران عبور كرده بودند ولی دلیل و سندی در دست نیست كه نشان دهد دولت ایران از این اقدام آنان حمایت كرده باشد.
همزمان، واشنگتن تایمز گزارش «مطالعه درباره ایران» را كه بیل گیتز( مدیر اسبق « سیا ») و زبیگنیو برزینسكی( مشاور ویژه كارتر رئیس جمهور اسبق، زاده لهستان، دشمن شماره یك شوروی سابق ، حامی مجاهدین افغان و گروههای اسلامی دیگر برضد شوروی، و مبتكر قرار دادن اسلام در برابر كمونیسم در خاور میانه در دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰) آن را تهیه كرده بودند منتشر ساخت كه بیل گیتز درباره آن در نشست شورای روابط خارجی گفته است: اگر كوشش برای آغاز مذاكره با ایران كه با آمریكا در مسائل عراق و افغانستان منافع مشترك دارند به نتیجه مطلوب برسد؛ كه خیلی خوب، و چنانچه شكست بخورد؛ در این صورت لازم است كه آمریكا با شركاء اروپایی خود به صورت جمعی وارد عمل شوند و ایران را تحت تحریم و فشار مشترك بگذارند.
در همین جلسه، برزینسكی تردید كرده است كه حمله محدود اسرائیل به مراكز فعالیت های اتمی ایران بتواند نتیجه بخش باشد.
از سوی دیگر، برخی رسانه ها اروپایی نوشته اند :
در حالی كه آمریكا به تحقیق درباره احتمال روایط ایران با القاعده پرداخته، و این دولت همچنین درگیر جدال با كمیسیون بین المللی انرژی اتمی، و نیز متهم به نداشتن ركورد خوب در رعایت حقوق بشر است، نارضایی دو دولت كانادا و هلند با ایران به دلیل عدم امكان شركت سفیرانشان در جلسه محاكمه متهم به قتل زهرا كاظمی بیشتر شده است. سفیر كانادا به دلیل تابعیت كانادایی داشتن زهرای ۵۴ ساله و سفیر هلند به خاطر داشتن ریاست نوبتی اتحادیه اروپا خواسته بودند در جلسه محاكمه حضور داشته باشند و «فیلیپ مكینون» سفیر كانادا پس از دو ساعت معطلی در محوطه خارج از جلسه محاكمه آنجا را ترك كرد. دولت كانادا به حالت اعتراض، مكینون را به اوتاوا احضار كرده بود كه خروج او از تهران به خاطر آغاز محاكمه موقتا به تاخیر افتاده بود.
اظهارات دوشنبه سخنگوی دولت ( رئیس جمهور ایران ) در اروپا و آمریكا چنین تعبیر شده است كه قوه مجریه ایران نیز از جریان محاكمه كه با توجه به اهمیت قضیه، نسبتا كوتاه بود چندان راضی نبوده است.
در این میان، تجمع كاركنان روزنامه های وابسته به جناح اصلاح طلب در محل انجمن صنفی و امضای یك اعلامیه با دهها امضاء و انتشار آن در جراید مربوط مزید بر علت شده است و ممكن است در اروپا و آمریكا از آن به عنوان تاییدیه تازه بر عدم رعایت حقوق بشر در جمهوری اسلامی استفاده شود. این گروه در پی توقیف انتشار روزنامه «وقایع اتفاقیه»، و نیز قطع انتشار داوطلبانه و موقت روزنامه جمهوریت دست به امضای اعلامیه و اجتماع زده بودند. این دو روزنامه هردو جدیدالتاسیس بودند. قوه قضائیه جمهوری اسلامی اعلام كرده است كه «وقایع اتفاقیه» را تا تكمیل تحقیق رسیدگی قضایی، طبق قانون مطبوعات بسته است، زیرا كه عملا به جای یك روزنامه قبلا توقیف شده از آن استفاده می شد و دارنده پروانه انتشار آن به این وضعیت اعتراف و از كنترل روزنامه اش توسط افراد دیگر ابراز عدم رضایت كرده است.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید