پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

مجید مجیدی


مجید مجیدی
● شرح حال
▪ تاریخ تولد: ۱۳۳۸
مجید مجیدی متولد ۲۵ فروردین ماه سال ۱۳۳۸ می باشد. فعالیت هنری خود را از بیست سالگی و با بازی در نمایش های صحنه ای آغاز كرد.
نهضت حروفیه به كارگردانی داوود دانشور نخستین نمایش حرفه ای است كه با بازی او در "تئاتر شهر" به روی صحنه رفت. درسال ۱۳۵۸ از خدمت نظام معاف شد و نمایش براند را برای قاسم سیف بازی كرد. در ۱۳۵۹ ابتدا نمایش "طیاره" را كارگردانی كرد، و سپس به "حوزه اندیشه و هنر اسلامی" پیوست و با امكانات "حوزه" به بازی در نمایش و نویسندگی و كارگردانی فیلم كوتاه پرداخت. نویسندگی و كارگردانی فیلم كوتاه "انفجار" (۱۳۵۹) نخستین تجربه ی او است،‌ كه با دوربین ۱۶ میلی متری فیلمبرداری شد.
"بدوك" نخستین فیلم بلندی است كه مجیدی در سال ۱۳۷۰ كارگردانی كرد؛ اما پیش از آن در طول دهه ی ۱۳۶۰ با ایفای نقش در فیلم های "توجیه" ( منوچهر حقانی پرست، ۱۳۶۰)، "مرگ دیگری" (محمدرضا هنرمند، ۱۳۶۱)، استعاذه (محسن مخملباف، ۱۳۶۲)، "دو چشم بی سو" (محسن مخملباف، ۱۳۶۲)، "بایكوت" (محسن مخملباف، ۱۳۶۴)، "تیر باران" (علی اصغر شادروان، ۱۳۶۵)، "در جست و جوی قهرمان" (حمیدرضا آشتیانی پور، ۱۳۶۸)، "تا مرز دیدار" (حسین قاسمی جامی، ۱۳۶۸) و "شنا در زمستان" (محمد كاسبی، ۱۳۷۰) خود را به عنوان بازیگر شناساند . در فاصله ی بازی در این فیلم ها و كارگردانی فیلم "بدوك" فیلم های كوتاه "هودج" (۱۳۶۳)، "روز امتحان" (۱۳۶۷)، "یك روز از زندگی با اسرا" (۱۳۶۷)، "آخرین آبادی" (۱۳۷۲) و "خدا می آید" (۱۳۷۴) را ساخت. مجیدی پس از بدوك فیلم های بلند "پدر" (۱۳۷۴)، "بچه های آسمان" (۱۳۷۵)، "رنگ خدا" (۱۳۷۷)، و "باران" (۱۳۷۹) را كارگردانی كرد. مجیدی جوایز زیادی از جشنواره های داخلی و خارجی دریافت داشته است. در بیست و یكمین دوره ی این جشنواره (۱۳۷۶) فیلم "بچه های آسمان" به نمایش درآمد و با استقبال عمومی مواجه شد. مجیدی دو دوره ی بعد از هفمین جشنواره برای فیلم "رنگ خدا" نیز موفق به دریافت جایزه شد، و این در طول برگزاری جشنواره ی مونترال بی سابقه بود كه كارگردانی دو بار جایزه ی بهترین فیلم را دریافت كند.
● فیلم شناسی:
▪ بچه های آسمان (۱۳۷۵)
▪ پدر (۱۳۷۴)
▪ بدوك (۱۳۷۰)
▪ بید مجنون (۱۳۸۳)
▪ باران (۱۳۷۹)
▪ رنگ خدا (۱۳۷۷)
منبع : ایران مانیا


همچنین مشاهده کنید