جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

برگی از تاریخ (۲۰ تیر) (۲)


برگی از تاریخ (۲۰ تیر) (۲)
● سالروز استقلال مغولستان
۸۶ سال پیش در چنین روزی در سال ۱۹۲۱ میلادی ، کشور مغولستان از جمهوری چین جدا ، و به نام مغولستان آزاد خوانده شد .به همین مناسبت این روز تحت عنوان روز ملی این کشور شناخته شده است .
مغولستان کشوری است در آسیای مرکزی و میان چین و سیبری واقع شده است . نژاد مردم این کشور زرد و اکثرا پیرو آیین بودا هستند . زبان رایج مردم این منطقه مغولی است و بر خی از آنان به روسی و چینی نیز تکلم می کنند . پایتخت این کشور اولان باتور نام دارد .
نظام حکومتی مغولستان تا دهه ۱۹۹۰ کمونیستی بود و از سوی شوروی حمایت می شد. این کشور در تاریخ هفدهم اکتبر سال ۱۹۶۱ به عضویت سازمان ملل متحد در آمد. كشور مغولستان در ابتدا جزئی از خاك چین بود، كه در سال ۱۹۱۱ به دنبال سقوط دولت منچو در چین، اعلام استقلال نمود و نوع حكومت خود را سلطنتی اعلام كرد. ولی چند سال بعد با انعقاد موافقت‏نامه‏ای میان چین و روسیه، مغولستان تحت‏الحمایه چین گردید و روسیه، كنترل امور خارجه این كشور را به عهده گرفت. به دنبال وقوع انقلاب كمونیستی در روسیه، چین درصدد ضمیمه كردن خاك مغولستان به خود برآمد كه با مداخله نیروهای شوروی، مواجه شد و چین مجبور به خروج از خاك این كشور گردید. در ادامه، در یازدهم ژوئیه ۱۹۲۱، حكومت پادشاهی در مغولستان بار دیگر اعلام استقلال كرد.
● درگذشت حبیب سماعی
۶۱ سال پیش در چنین روزی در سال ۱۳۲۵ خورشیدی ، حبیب سماعی نوازنده چیره دست سنتور و موسیقی دان بنام ایرانی بر اثر ابتلا به ذات الریه بدرود حیات گفت .
حبیب سماعی در سال ۱۲۸۰ به دنیا آمد. از آن جا كه پدرش موسیقی‏دان بود وی از كودكی با این هنر آشنا شد . او به سبب استعداد فوق العاده ای که داشت سازسنتوررا از کودکی به زیبایی می نواخت . بطوریکه نوازندگی او در سن ۱۲ سالگی بسیار استادانه بود .
حبیب سماعی مدتی در مدرسه موزیك به سرپرستی سالارمعزز به تحصیل پرداخت و بعد از چندی به اتفاق خانواده عازم مشهد شد. سماعی در مراجعت به تهران بنا به توصیه استادان ابو الحسن صبا ، كلاس تدریس سنتور دایر نمود و شاگردان زیادی تربیت كرد. به گفته خودش شاگردان واقعی او مهندس قبادظفر؛ مرتضی عبد الرسولی؛ و استاد نورعلی برومند بودند.استاد صبا به سبب همكاری نزدیكی كه با سماعی داشت، منتخب ابتكارات و اطلاعات سماعی را با تكنیك مخصوص او، حفظ و در كتابی منتشر ساخت.
سنتور نوازی استاد حبیب سماعی را می توان مجموعه ای از استعداد، ذوق هنری ، مهارت ، تبحر و زیبایی بر شمرد. آثاراو ، امروزه درحوزه سنتورفرا راه مشتاقان موسیقی ایرانی است . استاد حبیب سماعی سرانجام در بیستم تیرماه ۱۳۲۵ در ۴۵ سالگی درگذشت.
● استقلال سائوتومه و پرنسیپ از پرتقال
۳۲ سال پیش درچنین روزی در سال ۱۹۷۵ میلادی ، كشور سائوتومه و پرنسیپ از پرتقال مستقل شد و حكومت آن جمهوری گردید. این کشور که درواقع بصورت مجموعه جزایر است ، در قرن ۱۵ میلادی توسط پرتقالی‏ها كشف شد و بعد بصورت تبعید گاه یهودیان در آمد. در سال ۱۹۷۵ میلادی جنبش آزادی خواهانه مردم سائوتومه و پرنسیپ موفق به كسب استقلال و استقرار حكومت جمهوری دموكراتیك در این كشور شد. سائوتومه وپر نسیپ با نهصد و شصت و چهار كیلومتر مربع مساحت در غرب قاره آفریقا واقع است .
● درگذشت خطیب شهیر و واعظ معروف حجت الاسلام شیخ "احمد كافی"
۲۹ سال پیش در چنین روزی در سال ۱۳۵۷ شمسی ، حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ احمد كافی یزدی ، در ۵۰ سالگی در سانحه‏ای مشكوك دار فانی را وداع گفت و به دیدار معبود شتافت.
شیخ احمد کافی در سال ۱۳۰۷ ش در مشهد مقدس به دنیا آمد. وی پس از پایان دروس مقدمات و ادبیات عرب، به دلیل شوق و علاقه شدید به منبر، به وعظ و ارشاد مردم پرداخت. شیخ احمد كافی در حالی كه بیش از پانزده سال از عمرش نمی‏گذشت، در شب‏های جمعه برای صدها نفر از زائران امام رضا(ع) با شور و حال خاصی دعای كمیل می‏خواند و فضایی معنوی ایجاد می‏كرد. وی در شانزده سالگی برای تكمیل تحصیلات علوم اسلامی به نجف اشرف عزیمت كرد و از محضر آیت اللَّه خویی و آیت اللَّه سید اسداللَّه مدنی و... استفاده برد. از آن پس برای تبلیغ به اكثر نقاط ایران مسافرت كرد و در همه جا مورد استقبال مردم قرار گرفت. حجت الاسلام كافی سرانجام در تهران رحل اقامت افكند و به خدمات دینی و انجام وظایف مذهبی همت گماشت.
وی، واعظی متدین و خطیبی غیور و در امور دینی، جدّی و بسیار مبارز و مجاهد و در مقابل انحرافات و منكرات و برخورد با تبلیغات مسموم دشمنان دین، مقاوم و محكم بود. این خطیب بزرگ، از به میدان آمدن و مبارزه كردن با بی‏دینان هراسی نداشت و تقیه نمی‏كرد. وی در سفرهای متعددی كه به مكه و مدینه داشت، بارها، سخنان مهمی ایراد كرده و از حریم ولایت آل محمد، به ویژه امام علی(ع)، در مقابل خفّاشان حقیقت گریز وهابی، دفاع نموده است. در حالی كه بردن نام حضرت امام خمینی(ره)، در دوران حكومت رژیم پهلوی جرم محسوب می‏شد، حجت الاسلام كافی در مجامع عمومی از حضرت امام به بزرگی و عظمت یاد می‏كرد. سرانجام این محبِّ اهل بیت (ع) چند ماه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در بیستم تیرماه ۱۳۵۷ در ۵۰ سالگی در سانحه‏ای مشكوك دار فانی را وداع گفت .
● رحلت آیت اللَّه "سید مرتضی‏فیروز آبادی شیرازی"
۱۷ سال پیش در چنین روزی در سال ۱۳۶۹ شمسی ، آیت‏اللَّه سید مرتضی حسینی فیروز آبادی ، در ۸۱ سالگی دار فانی را وداع گفت و به سرای باقی شتافت.
او در سال ۱۲۸۹ شمسی در نجف اشرف و در خانواده‏ای اهل علم و فضیلت به دنیا آمد. آیت‏اللَّه فیروز آبادی پس از طی دروس مقدمات و سطوح، از محضر استادان بزرگی همچون سیدابوالحسن اصفهانی و غروی اصفهانی بهره وافر یافت و شخصیت عرفانی او در خدمت حاج سیدعلی قاضی شكل گرفت. ایشان ضمن تحصیل به تألیف و تدریس نیز اشتغال داشت و رنج‏های بسیاری در تهیه مدارك كتاب ارزشمند خود "فضائل الخمسه" بر خود هموار نمود. علاوه بر آن، از این عالم ربانی آثار ارزشمندی بر جای مانده است كه السَّبَعهُٔ مِنَ السَّلَف، عِنایهُٔالاصول و الفُروعِ المُهِمَّهٔ فی احكام الاُمَّهٔ... از آن جمله‏اند.
آیت‏اللَّه فیروز آبادی ، این فقیه اصولی و عالم امامی، پس از كسالتی ممتد و شدائد فراوانی كه بعثیان بر وی وارد نموده بودند، سرانجام در بیستم تیرماه ۱۳۶۹ ش برابر با ۱۸ ذی‏حجه ۱۴۱۰ قمری درگذشت .
● تصرف سربرنیتسا توسط صربها
۱۲ سال پیش در چنین روزی در سال ۱۹۹۵ میلادی ، صربهای بوسنی شهر ۳۷ هزار نفری مسلمان نشین سربرنیتسا (به معنای معدن نقره) را تصرف و گروهی (به قولی هزاران تن) از ساكنان شهر را كشتند. یک چهارم جمعیت شهر، صرب و مابقی از مسلمانان بوسنی بودند. مقتولان عمدتا از پسران و مردان مسلمان منطقه بودند. هدف صربها در اینگونه کشتارها نسل کشی بود .
● آغاز نشست بی نتیجه ی کمپ دیوید دوم
۷ سال پیش در چنین روزی در سال ۲۰۰۰ میلادی ، نشست کمپ دیوید دوم به میزبانی بیل کلینتون رییس جمهور وقـت آمریکا ، در منطقه کمپ دیوید این کشور آغاز به کارکرد . طرفین این مذاکرات بیل کلینتون رییس جمهور وقت آمریکا ، ایهود باراک نخست وزیر وقت اسرائیل و یاسر عرفات رئیس وقت تشکیلات خودگردان فلسطین بودند.
این نشست نیز چونان گذشته با موضوع اتخاذ روش و راه حلی به منظور سازش در منطقه خاورمیانه میان تشکیلات خود گردان فلسطینی ورژیم صهیونیستی بر گزار شد اما به دلیل عدم رعایت حقوق فلسطینیان به شکست انجامید . اجلاس های بعدی همچون شرم الشیخ نیز کماکان موفقیتی در پی نداشت .
● روز جهانی جمعیت
دفتر بنیاد جمعیت سازمان ملل متحد در سال ۱۹۹۰، یازدهم جولای مصادف با ۲۰ تیر ماه را بعنوان روز جهانی جمعیت نامیده است.
شواهد تاریخی نشان می‏دهد كه تا قبل از سال ۱۸۰۰ جمعیت جهان به سرعت افزایش می‏یافت. جمعیت جهان در سال ۱۸۰۴ تنها یك میلیارد نفر بود. پس از ۱۲۳ سال، این جمعیت دو برابر شد و ۶۰ سال بعد یعنی در سال ۱۹۸۷م به پنج میلیارد نفر رسید. اكنون پس از گذشت چند سال، جمعیت كره زمین از مرز شش میلیارد نفر گذشته است و چنانچه متوسط افزایش جمعیت جهان را سالانه فقط دو درصد فرض كنیم، در حدود یك قرن آینده یعنی سال ۲۱۰۰ با جمعیت ۴۸ میلیارد نفری روبرو خواهیم شد كه تصور آن هم، كره زمین را به لرزه در می‏آورد. از این رو در سال ۱۹۹۰، مجمع كنترل برنامه توسعه ملل، روز یازدهم ژوئیه را به عنوان روز جهانی جمعیت اعلام كرد تا جمعیت بیش از شش میلیاردی جهان، این روز را گرامی بدارند و افكار عمومی جهان را به خطر افزایش جمعیت و تدابیر و برنامه‏های توسعه و نیاز به حل مشكلات ناشی از افزایش جمعیت جهان، جلب كنند.

منابع:
۱- مهر
۲- روزنامک
۳- مبلغ
۴- صدا و سیما
۵- ویکی پدیا
۶- جنبش
۷- مرکز اطلاع رسانی فلسطین
۸- ایران نگار
۹- سالنامه موسیقی ۱و۲
۱۰- عجایب جهان
۱۱- irib
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید