شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

۲۳ تیر ـ ۱۴ جولای ـ در باره اختراع دینامیت و «آلفرد نوبل»


۱۴ ژوئیه سال ۱۸۶۷ مهندس آلفرد نوبل سوئدی كه سال پیش از این « دینامیت » را اختراع كرده بود ، قدرت انفجاری آن را به معرض تماشای عموم گذارد.
« نوبل » كه در۲۱ اكتبر ۱۸۳۳ در شهر استكهلم در یك خانواده سوئدی صنعتگر و مهندس به دنیا آمده بود تحصیلات خود را در رشته مهندسی، و تخصص شیمی در روسیه به اتمام رساند و دراندك مدتی در ۲۰ كشور به تاسیس شعب كارخانه اقدام كرد.
آزمایشگاههای كارخانه های او در نیمه دوم قرن ۱۹ موفق به ۳۵۰ اختراع و طرح تازه شده بودند از جمله ماده منفجره « تی . ان . تی ».
وی از راه تولیدات شیمیاتی دارای ثروتی چشمگیر شده بود ، ولی از آنجا كه احساسی لطیف داشت و دست به قلم بود از این كه ماده منفجره ساخته بود كه ممكن بود در كشتن و تخریب ابنیه از آن استفاده شود دچار نوعی عذاب وجدان و عدم رضایت از خود شده بود و چون چاره ای به نظرش نمی رسید سرانجام تصمیم گرفت كه ثروت خود را وقف دادن جایزه به كسانی كند كه در هرسال بزرگترین خدمت را به بشریت كرده باشند.
برای این منظور، وی یك موسسه مشترك سوئدی ـ نروژی را مامور این كار كرد و ضمن وصیتنامه ای كه در ۲۷ نوامبر ۱۸۹۵ در پاریس تنظیم كرد همه اموال و درآمد كارخانه های خود را در اختیار آن موسسه قرارداد و برپایه نظر خود طرحی را به موسسه داد .
آلفرد نوبل سال بعد در دهم دسامبر ۱۸۹۶ با وجدانی نسبتا آسوده از این عمل خود در گذشت.
موسسه اهدای جوایز نوبل از محل دارایی و درامد كارخانه های او پس از تنظیم سازمان و ضوابط مربوط از ۲۷ ژوئن سال ۱۹۰۰ كار خود را آغاز كرد كه این كار ادامه دارد و جوائز سالانه نوبل وسیله بزرگی برای تشویق امر پژوهش ، تالیف و خدمت بوده است.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید