جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

۲۰ تیر ـ ۱۱ جولای ـ درگذشت سیمون، داستان نگار معاصر فرانسه


۲۰ تیر ـ ۱۱ جولای ـ درگذشت سیمون، داستان نگار معاصر فرانسه
هشتم ژوئیه ۲۰۰۵ «كلود سیمونClaude Simon» داستان نگار فرانسوی در ۹۲ سالگی درگذشت. وی در سال ۱۹۸۵ برنده جایزه ادبی نوبل شده بود. سیمون با این كه در انگلستان هم تحصیل كرده بود به زبان مادری داستان می نوشت و عقیده داشت كه «داستان» را اگر بخواهند بر دل نشیند جز به زبان مادری نمی توان نوشت و ترجمه داستان از زبانی دیگر تاثیر و لطف آن چنانی نخواهد داشت.
سیمون كه داوطلبانه در جنگ داخلی اسپانیا و جنگ جهانی دوم شركت كرده و در جبهه موز به اسارت آلمانی ها درآمده بود گفته است: باید درك نویسنده از وضعیت و شرایط زندگی مردم كه حقیقت محض است در نوشتن داستان بكار رود و هنر نویسندگی، خلق آثار در رابطه با شرایط و محیط زندگی انسان و انعكاس برخورد انسان (افراد داستان) با این شرایط است، زیرا كه شرایط زندگی و وضعیت روز، اخلاقیات و رفتار بشر را تغییر می دهد.
نخستین داستان سیمون تحت عنوان «تقلب» در سال ۱۹۳۵ و آخرین آن با عنوان «اتوبوس برقی» در سال ۲۰۰۱ (در ۸۸ سالگی اش) انتشار یافته اند. سیمون كه بیشتر داستانهایش را در استراحتگاهی در ارتفاعات «پیرنه» نوشت در نگارش داستان، قاعده و سبكی را رعایت نمی كرد، مقید به این نبود كه داستان را چگونه آغار و به چه صورت به پایان برد و عقیده داشت كه رعایت قواعد، ویژه تالیفات غیر داستانی است كه نیاز به فصل معرفی و فصل پایانی (نتیجه گیری) و بیبلیوگرافی، فوت نت و اندكس دارند.
داستانهای معروف سیمون عبارتند از: باد، كلاهبردار، طلاق، راهی به فلاندر، اقاقیا، تاریخ و داشتن وسواس از قضاوت آن، زنان، سبزه، كاخ، هر مشكل یك درس، درسی از چیزها، نبرد فارلالوس و ....
سیمون كه از روش داستان نگاری ویلیام فاكنر تمجید می كرد در ۱۹۱۳ در یك خانواده فرانسوی در جزیره ماداگاسكار به دنیا آمده بود. پدرش یك افسر ارتش فرانسه بود كه در جریان جنگ جهانی اول كشته شد.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید