پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

تالار موزه کاخ گلستان


تالار موزه کاخ گلستان
تالار موزه یكی از بناهای "كاخ گلستان" و نخستین موزه سلطنتی و دولتی در ایران است كه مؤسس آن ناصرالدین شاه قاجار بود. كاخ گلستان در جنوب میدان توپخانه واقع شده. از دیگر قسمتهای كاخ گلستان می توان كتابخانه، تالار عاج، تالار بلور و تالار نارنجستان را نام برد.
تالار موزه را تالار سلام و تالار تاجگذاری نیز می گفته اند، چرا كه تاجگذاری و مراسم سلام و دیدار رسمی با شاه نیز در همین تالار صورت می گرفته است.
مراسم تاجگذاری رضا شاه و محمدرضا پهلوی و همسرش فرح در تالار موزه برگزار شد.
تالار موزه محل نگهداری آثار ارزشمندی است از جمله تاج كیانی كه بجز آغا محمد خان قاجار همه شاهان قاجار بر سر گذاشته اند. می گویند در جریان انقلاب مشروطیت، وقتی محمدعلی شاه به سفارت روس پناهنده شد تاج كیانی را با خود برده بود كه از او باز گرفتند و به موزه آوردند.
س.گ.و. بنجامبن نخستین سفیر آمریكا در ایران، در كتاب خود به نام ایران و ایرانیان تالار موزه را این گونه توصیف می كند: عالیترین قسمت عمارت سلطنتی ناصرالدین شاه همان تالار سلام است كه از نظر ابعاد و جلال و شكوه، یكی از عالیترین تالارهای دنیاست. در وسط تالار میز بسیار بزرگی قرار دارد كه تمام قسمتهای آن با ورقه های زرین پوشیده شده و در دو طرف تالار صندلیهای دسته دار كه آنها نیز از ورقه های طلا پوشیده شده اند، چیده شده است.
منبع : ماهنامه بهارستان


همچنین مشاهده کنید